Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Ewidencja czasu pracy z informacją o godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy?
1 października 2015
Ostatnio w naszym zakładzie mieliśmy kontrolę, podczas której badano m.in. rozliczenie czasu pracy. Po kontroli skierowano do nas wystąpienie, którego treść budzi nasze wątpliwości. Otóż inspektor wystąpił do nas o ewidencjonowanie godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy przez pracownika. Dotychczas ewidencjonowaliśmy wyłącznie liczbę godzin przepracowanych w poszczególnych dobach, ewentualnie wskazywaliśmy liczbę godzin nadliczbowych, jeśli taka praca wystąpiła. Czy inspektor pracy postąpił właściwie zobowiązując nas do podjęcia tego rodzaju działań?

Przedstawiony stan faktyczny budzi wątpliwości. Art. 149 § 1 Kodeksu pracy zobowiązuje bowiem pracodawcę do prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika w zakresie koniecznym do prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń z pracą oraz do udostępnienia ewidencji czasu pracy pracownikowi w odpowiedzi na jego żądanie. Z przywołanego przepisu nie wynika w żadnej mierze obowiązek ewidencjonowania godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy przez pracownika. Nie jest to bowiem informacja, która ma doniosłość prawną dla zgromadzenia danych niezbędnych do prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń z pracą. A taki jest przecież podstawowy cel prowadzenia ewidencji czasu pracy.

Wskazywanie godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy jest natomiast charakterystyczne dla innych dokumentów związanych z czasem pracy, a mianowicie harmonogramu (rozkładu) czasu pracy bądź rejestratora obecności (np. lista obecności), który dość często zawiera wymóg określenia godziny stawienia się i opuszczenia zakładu pracy. W tym kontekście warto pamiętać o wyroku Sądu Najwyższego z dnia 14.05.2012 r. (sygn. akt II PK 231/11, publik Lex nr 1211161), zgodnie z którym „pracownik, który uniemożliwia pracodawcy ewidencjonowanie czasu pracy unikając składania informacji o godzinach rozpoczęcia i zakończenia pracy a także przypadkach opuszczenia pracy, nie może skutecznie podnosić zarzutu, że jego czas pracy nie był należycie dokumentowany (art. 149 k.p.)”.

Wobec powyższego dla spełnienia wymogów wynikających z przepisów prawa za wystarczające należy uznać ewidencjonowanie liczby godzin pracy pracownika, a nie pory rozpoczęcia i zakończenia przez niego pracy.

Źródłem przedstawionego w pytaniu wniosku inspektora pracy jest natomiast prawdopodobnie to, że organ kontroli oczekuje gromadzenia w ewidencji czasu pracy danych niezbędnych do zweryfikowania zapewnienia pracownikowi minimalnych okresów odpoczynku, o których mowa w art. 132 i 133 Kodeksu pracy. Należy jednak zauważyć, że wykracza to poza zakres wynikającego z art. 149 § 1 Kodeksu pracy celu, któremu służy prowadzenie ewidencji czasu pracy.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06