
Niedawno zakończyła się w naszym przedsiębiorstwie kontroli PIP, w następstwie której otrzymaliśmy wystąpienie m.in. o wskazywanie w ewidencji czasu pracy wysokości dodatku (50 lub 100 %) należnego pracownikowi w związku z pracą w godzinach nadliczbowych w poszczególnych dniach. Dotychczas nasz wzór karty ewidencji czasu pracy zawierał tylko informację o liczbie godzin nadliczbowych, natomiast informację o liczbie godzin wynagradzanych 50 lub 100-procentowym dodatkiem zawierała lista płac. Wydaje mi się, że inspektor pracy nie ma racji, a poza tym modyfikowanie elektronicznego wzoru karty ewidencji czasu pracy, którą się posługujemy, jest bardzo kłopotliwe. Czy musimy taki wniosek wykonać?
Wniosek zawarty w wystąpieniu inspektora pracy nie jest władczym rozstrzygnięciem (jak na przykład inny środek pozostający w gestii inspektora pracy, jaki jest nakaz). Innymi słowy, przepisy prawa nie zawierając jakichkolwiek instrumentów prawnych, za pomocą których pracodawca mógłby zostać „przymuszony” do zastosowania się do wniosku zawartego w wystąpieniu, zaś otrzymaniem wystąpienia, co do zasady, łączy się jedynie obowiązek poinformowania inspektora pracy, który skierował wystąpienie, o terminie i sposobie realizacji wniosków zawartych w wystąpieniu. W szczególności nie zrealizowanie wniosku inspektora pracy nie wiąże się z jakimikolwiek sankcjami, nie stanowi podstawy do na przykład wszczynania postępowania w sprawie o wykroczenie.
Odnosząc się natomiast do obowiązku wskazania w ewidencji czasu pracy wysokości dodatku należy stwierdzić, że najczęściej karta ewidencji czasu pracy zawiera wskazanie wysokości dodatku należnego pracownikowi w związku z pracą w godzinach nadliczbowych. Decydują o tym jednak bardziej potrzeby praktyki, niż rozwiązania wynikające przepisów prawa. Zgodnie bowiem z par. 8 rozporządzenia MPiPS z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia dla pracownika karty ewidencji czasu pracy w zakresie obejmującym m.in. pracę w godzinach nadliczbowych. Z takiego sformułowania wynika jednak wyłącznie obowiązek wykazania w karcie ewidencji czasu pracy w godzinach nadliczbowych, a nie obowiązek określenia wysokości dodatku należnego pracownikowi za taką pracę w przypadku niezrekompensowania jej czasem wolnym. W tej sytuacji zgodne z prawem będzie więc zawarcie informacji o wysokości dodatku w karcie wynagrodzenia, tak jak przedstawiono to w pytaniu.
Zobacz szkolenie: