
Aktualnie obowiązujące przepisy nie definiują monitoringu, nie określają reguł jego stosowania na terenie zakładu pracy ani nie wskazują zasad informowania o nim pracowników. Wskazaną lukę próbowała wypełnić doktryna i judykatura. W związku z tym propozycję uregulowania w Kodeksie pracy zasad stosowania monitoringu ocenić należy pozytywnie.
W pierwszej kolejności zauważyć należy, iż projektowane przepisy pozwalają na zdefiniowanie monitoringu. Monitoring stanowić mają środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu, pozwalające na szczególny nadzór nad miejscem pracy lub terenem wokół zakładu pracy.
W myśl projektu monitoring w pracy ma być stosowany wyłącznie w ściśle określonych celach: dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, o ile pracodawca uzna to za konieczne. Monitoring nie będzie mógł stanowić środka kontroli wykonywania pracy przez pracownika. Co więcej, nie będzie mógł on obejmować pomieszczeń, które nie są przeznaczone do wykonywania pracy, tj.: pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek, palarni.
Pracodawca nie będzie mógł korzystać z danych uzyskanych dzięki monitoringowi w innych celach niż zostały zebrane. Do projektu wprowadzono bowiem postanowienie, w myśl którego dane osobowe uzyskane w wyniku zastosowania monitoringu pracodawca przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres niezbędny dla realizacji tych celów.
Na pracodawcę zostanie nałożony obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu monitoringu. Obowiązany on będzie wywiązać się z przedmiotowej powinności nie później niż 14 dni przed uruchomieniem monitoringu. W stosunku do nowych pracowników informację o stosowaniu monitoringu pracodawca będzie obowiązany przekazać przed dopuszczeniem do pracy.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl