
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), zwane dalej RODO, wprowadziło definicję danych biometrycznych. Zgodnie z art. 4 pkt 14 RODO dane biometryczne oznaczają dane osobowe, które wynikają ze specjalnego przetwarzania technicznego, dotyczą cech fizycznych, fizjologicznych lub behawioralnych osoby fizycznej oraz umożliwiają lub potwierdzają jednoznaczną identyfikację tej osoby, takie jak wizerunek twarzy lub dane daktyloskopijne.
Ustawodawca unijny dane biometryczne zaliczył do szczególnych kategorii danych osobowych (art. 9 RODO). Należą do nich również dane osobowe ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych, dane genetyczne, dane dotyczące zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej. Poza wyjątkami określonymi w RODO przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych jest zabronione.
W związku z powyższym konieczne stało się uregulowanie zasad przetwarzania danych biometrycznych pozyskanych przez pracodawców od pracowników. Coraz więcej pracodawców przetwarza bowiem dane biometryczne pracowników, np. w celu potwierdzania obecności pracownika w pracy. Propozycję zmian zawiera projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych, zwany dalej projektem.
Z projektu wynika, iż przetwarzanie przez pracodawcę danych biometrycznych obejmować będzie mogło tylko dane osobowe pracownika, jeśli dotyczą one stosunku pracy i pracownik wyrazi na to zgodę w formie papierowej lub elektronicznej.
Brak zgody na przetwarzanie danych biometrycznych nie może być podstawą niekorzystnego traktowania osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika, a także nie może powodować wobec nich jakichkolwiek negatywnych konsekwencji, w szczególności nie może stanowić przyczyny uzasadniającej odmowę zatrudnienia, wypowiedzenia stosunku pracy lub jego rozwiązania bez wypowiedzenia przez pracodawcę.
Przetwarzanie danych biometrycznych przez pracodawcę będzie mogło dotyczyć wyłącznie danych osobowych udostępnianych na wniosek pracodawcy lub danych osobowych przekazanych pracodawcy z inicjatywy osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika.
Projekt przewiduje zobowiązanie ministra właściwego do spraw informatyzacji do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu gromadzenia danych biometrycznych.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl