
Zakres działania polskiej Państwowej Inspekcji Pracy
Zgodnie z ustawą z dnia 13.04.2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy organ ten zajmuje się sprawowaniem nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Kontrole przeprowadzają inspektorzy pracy, działający w ramach właściwości terytorialnej okręgowych inspektoratów pracy. Wykonywanie określonych czynności kontrolnych oraz stosowanie środków prawnych na obszarze działania innego okręgowego inspektoratu pracy, a także poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie stosunek pracy podlega przepisom polskiego prawa pracy jest dopuszczalne tylko po uprzednim wyznaczeniu inspektora pracy przez Głównego Inspektora Pracy.
Kontrole „łącznikowe”
Zasady współpracy administracyjnej w zakresie warunków zatrudnienia w okresie oddelegowania reguluje Dyrektywa 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (art. 4). Państwa wyznaczają tzw. biura łącznikowe, współpracują w zakresie wymiany informacji. Reguły wzajemnej pomocy administracyjnej zostały uszczegółowione w Dyrektywie 2014/67/UE, która ma być wdrożona do ustawodawstw państw członkowskich najpóźniej do 18.06.2016r. Należy do nich zaliczyć m.in.
- ścisła współpraca oraz udzielanie informacji bez zbędnej zwłoki,
- odpowiadanie na uzasadnione wnioski właściwych organów o udzielenie informacji (mogą dotyczyć informacji na temat potencjalnej egzekucji kary lub grzywny administracyjnej lub powiadomienia o decyzji nakładającej taką karę lub grzywnę),
- przeprowadzenie kontroli i dochodzeń odnośnie do przypadków delegowania,
- przesyłanie i doręczanie dokumentów.
W przypadku wniosku zagranicznej instytucji łącznikowej złożonego za pośrednictwem systemu wymiany informacji („IMI” – rozporządzenie nr 1024/2012), Główny Inspektorat Pracy przekazuje wniosek do właściwego miejscowo Okręgowego Inspektoratu Pracy celem przeprowadzenia kontroli ustalającej stan faktyczny objęty treścią tego wniosku. Po zakończonej kontroli udziela odpowiedzi stronie pytającej poprzez „IMI”.
Według Dyrektywy 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Dyrektywy 2014/67/UE w okresie delegowania pracownika do innego państwa członkowskiego za kontrolę warunków zatrudnienia obowiązujących zgodnie z dyrektywą 96/71/WE odpowiadają organy przyjmującego państwa członkowskiego we współpracy, w stosownych przypadkach, z organami państwa członkowskiego prowadzenia działalności.
Właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego mogą również zwrócić się do właściwych organów państwa członkowskiego prowadzenia działalności o dostarczenie, w odniesieniu do wszystkich przypadków świadczenia usług i do każdego usługodawcy, informacji dotyczących legalności rejestracji siedziby usługodawcy i zgodności jego działalności z prawem oraz informacji o braku przypadków naruszenia obowiązujących przepisów.
Podsumowując…
Z opisanego przez Pana stanu faktycznego jednoznacznie nie wynika, czy kontrola w Belgii została zakończona czy też nie. W związku z powyższym mogą zaistnieć dwie podstawowe sytuacje: polska PIP zostanie zobowiązana do przeprowadzenia u Pana kontroli „wyjaśniającej” celem ustalenia stanu faktycznego niezbędnego do podjęcia dalszych działań przez belgijskie organy lub też do polskiej instytucji łącznikowej wpłynie zapytanie dotyczące sprawdzenia czy wykonał Pan zalecenia / decyzje wydane przez właściwe organy w Belgii.