Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Wejście w życie regulaminu wynagradzania
15 lutego 2010
Przepisy prawa przewidują dość nietypowe jak na nasz porządek prawny zasady wprowadzenia w życie regulaminu wynagradzania. Na wstępie należy zwrócić uwagę, że art. 772 § 6 Kodeksu pracy obliguje pracodawcę do podania regulaminu wynagradzania do wiadomości pracowników. Z tą datą rozpoczyna bieg okres dwóch tygodni po upływie których, następuje wejście w życie regulaminu.

Jeśli chodzi o techniczną stronę samej czynności (podania regulaminu do wiadomości pracowników) to przepis stanowi, iż powinna ona zostać dokonana w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Zatem ustawodawca pozostawia tutaj pracodawcy (i załodze) swobodę co do sposobu podania regulaminu do wiadomości pracowników. Swobodę ograniczaną co najwyżej zwyczajem panującym w danym zakładzie. Czynność tam może zostać przykładowo zrealizowana poprzez wywieszenie treści regulaminu na tablicy ogłoszeń, udostępnienie jego treści w firmowej sieci intranetowej lub doręczenie każdemu pracownikowi odpisu regulaminu. Warto tutaj zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 5 grudnia 2006 r. sygn. akt II PK 124/06 (publik. Lex, orzeczenie nr 242764) dla oceny obowiązywania regulaminu (wynagradzania) istotne znaczenie ma to, czy pracownik miał możliwość zapoznania się z treścią regulaminu, nie zaś to czy zapoznał się z jego treścią w rzeczywiście.

W praktyce od podania treści regulaminu do wiadomości pracowników należy odróżnić inny obowiązek, który ściśle wiąże się z wprowadzeniem regulaminu wynagradzania. Otóż, oprócz podania regulaminu do wiadomości pracowników pracodawcę obciąża również obowiązek powiadomienia pracownika (-ów) o samym fakcie wejścia w życie regulaminu. Realizacja tego obowiązku powinna więc po upływie dwóch tygodni od momentu podania regulaminu do wiadomości pracowników. Obowiązek ten jest w praktyce dość często lekceważony. Wynika to w znacznej mierze z pobieżnego poznania przepisów prawa. Obowiązek ten nie jest bowiem tak wyraźnie wyrażony w treści art. art. 772 § 6 Kodeksu pracy jak obowiązek opublikowania treści regulaminu i wynika bowiem z odpowiedniego stosowania art. 24112 § 2 Kodeksu pracy, do którego odsyła pracodawcę w tym zakresie art. 772 § 6 Kodeksu pracy.

Zgodnie z tym przepisem pracodawcę obciąża przede wszystkim obowiązek powiadomienia załogi o samym fakcie wejścia w życie regulaminu wynagradzania (bez konieczności informowania o treści unormowań zawartych w regulaminie). Z odpowiedniego stosowania art. 24112 § 2 Kodeksu pracy do spraw związanych z regulaminem wynagradzania wynikają również inne obowiązki pracodawcy, a mianowicie:

  • zawiadomienia pracowników o zmianach dotyczących regulaminu,
  • zawiadomienia pracowników o ustaniu mocy obowiązującego regulaminu,
  • dostarczenia zakładowej organizacji związkowej niezbędnej liczby egzemplarzy regulaminu oraz
  • w odpowiedzi na żądanie pracownika - udostępnienia do wglądu tekstu regulaminu
  • w odpowiedzi na żądanie pracownika - wyjaśnienia (pracownikowi) treści regulaminu.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06