Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Prowadzenie ewidencji osób wykonujących pracę tymczasową
4 lipca 2017
Jedną ze zmian wprowadzonych przez ustawę z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw jest nałożenie na pracodawców użytkowników obowiązku ewidencjonowania osób wykonujących pracę tymczasową. Ma ona na celu ułatwić kontrolowania przestrzegania limitów czasowych w korzystaniu przez jednego pracodawcę użytkownika z pracy tymczasowej tej samej osoby.

Obowiązek prowadzenia ewidencji

W związku z wprowadzeniem limitów czasowych w korzystaniu przez pracodawcę użytkownika z pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę oraz umów prawa cywilnego tej samej osoby, ustawodawca zdecydował się nałożyć na pracodawcę użytkownika obowiązek ewidencjonowania osób wykonujących pracę tymczasową. Obowiązek ten statuuje nowo dodany do ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (t.j. Dz. U. z Dz.U. 2016 r., poz. 360 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, art. 14a. Stosownie do dyspozycji art. 14a ust. 1 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, pracodawca użytkownik prowadzi ewidencję osób wykonujących pracę tymczasową na podstawie umowy o pracę oraz umowy prawa cywilnego, zawierającą informacje o dacie rozpoczęcia i dacie zakończenia wykonywania takiej pracy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy, o którym mowa w art. 20, oraz przechowuje tę ewidencję przez okres jej prowadzenia i przypadający bezpośrednio po nim okres 36 miesięcy.

Ewidencja

Zgodnie z dyspozycją art. 14a ust. 1 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, ewidencja osób wykonujących pracę tymczasową powinna obejmować informacje o dacie rozpoczęcia i dacie zakończenia wykonywania pracy tymczasowej w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.

Zauważyć należy, iż zakres informacji, jakie powinny znaleźć się w ewidencji, ułatwić ma kontrolę przestrzegania przez pracodawcę użytkownika limitów określonych w art. 20 ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Z przepisu tego wynika, iż pracodawca użytkownik może przyjąć do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umów o prace lub umów cywilnoprawnych tę samą osobę na okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. W przypadku gdy praca tymczasowa obejmuje jednak zadania, których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika, czas, przez jaki dana osoba może wykonywać pracę tymczasową na rzecz jednego pracodawcy użytkownika w sposób ciągły, może wynosić maksymalnie 36 miesięcy.

Ewidencja winna być prowadzona i przechowywana - w formie pisemnej lub elektronicznej - odrębnie dla każdego pracownika (art. 14a ust. 2 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Pracodawca użytkownik nie może zatem prowadzić zbiorczej ewidencji osób wykonujących pracę tymczasowej na jego rzecz.

Czas przechowywania ewidencji

Zgodnie z art. 14 ust. 1 in fine ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych ewidencja powinna być przechowywana przez okres jej prowadzenia i przypadający bezpośrednio po nim okres 36 miesięcy.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

dzarzycka.dudek@pckp.pl

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

ekspert@pckp.pl

 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06