
Świadectwo pracy w formie elektronicznej
Z projektu wynika, iż świadectwo pracy będzie mogło być wydane zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Dotychczas świadectwo pracy mogło zostać wydawane wyłącznie w formie papierowej. Obie formy będą względem siebie równorzędne. W związku z tym treść świadectwa pracy w formie elektronicznej będzie musiała być tożsama z treścią świadectwa pracy w formie papierowej.
Informacja o wysokości wynagrodzenia
Ustawodawca planuje nałożenie na pracodawcę obowiązku wydawania w związku z zakończeniem zatrudnienia dodatkowego dokumentu w postaci informacji o wysokości wynagrodzenia. Informacja będzie mogła być wydana zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.
Informacja o wysokości wynagrodzenia stanowić będzie odrębny w stosunku do świadectwa pracy dokument. Będzie ona obejmowała dane o wysokości i składnikach wynagrodzenia pracownika osiąganych w czasie całego okresu zatrudnienia, w podziale na poszczególne lata. Pracodawca obowiązany będzie do przekazania do ZUS danych ujawnionych w informacji o wynagrodzeniu na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 963).
Termin na żądanie sprostowania
Ustawodawca w istotny sposób planuje wydłużyć terminy na wystąpienie przez pracownika z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do pracodawcy, a w przypadku odmowy uwzględnienia przez pracodawcę wniosku pracownika, do sądu pracy. Będą one wynosić 14 dni.
Wydłużenie obu w/w terminów skutkować będzie zapewnieniem lepszej ochrony pracowników oraz ułatwieniem dochodzenia ich praw przed sądem pracy.
Pracownik będzie mógł wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie informacji o wynagrodzeniu w okresie trwania obowiązku przechowywania dokumentów związanych ze stosunkiem pracy i akt osobowych pracownika, tj. 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym pracownik zakończył pracę. Jeżeli pracodawca nie uwzględni przedmiotowego wniosku, pracownik będzie mógł wystąpić w z żądaniem sprostowania do sądu pracy w ciągu trzydziestu dni od dnia zawiadomienia o odmowie sprostowania informacji o wynagrodzeniu. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, „tak długi okres żądania sprostowania informacji o wynagrodzeniu wynika z możliwości praktycznie nieograniczonego czasu na korygowanie przez pracodawców raportów i deklaracji, w których przekazywane są informacje o ubezpieczonym pracowniku do ZUS. Jeżeli taka zmiana nastąpi już po zakończeniu stosunku pracy i wydaniu informacji o wynagrodzeniu, pracownik powinien mieć możliwość zweryfikowania danych znajdujących się na jego koncie w ZUS.”.
Naprawienie szkody
W związku z nałożeniem na pracodawcę obowiązku wydawania informacji o wynagrodzeniu, pracownikowi zostało przyznane uprawnienie do dochodzenia naprawienia szkody wyrządzonej przez pracodawcę w skutek niewydania lub wydania niewłaściwej informacji o zatrudnieniu. Podobnie jak w przypadku świadectwa pracy, orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwej informacji o wynagrodzeniu stanowić będzie podstawę do zmiany tej informacji.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl