
Wyrok z 14 kwietnia 2005 roku (sprawa C-341/02)
W jednym ze swoich orzeczeń Trybunał rozpoznawał zagadnienie dotyczące rodzajów składników, które powinny być uwzględnione w płacy minimalnej. Strony w niniejszej sprawie (Komisja Wspólnot Europejskich oraz Republika Federalna Niemiec) nie zgadzały się co do metody, jaką należy zastosować dla porównania minimalnej stawki płacy należnej na mocy niemieckich przepisów i wynagrodzenia faktycznie wypłaconego delegowanym pracownikom przez pracodawców prowadzących działalność w innych państwach członkowskich. Nasuwa się więc pytanie, jakie dodatki państwo członkowskie powinno uwzględnić jako składniki minimalnej płacy, gdy sprawdza, czy została ona poprawnie wypłacona.
Jak wskazał Trybunał, w Niemczech za składniki minimalnej płacy nie uznaje się dodatków wypłacanych przez pracodawcę, z wyjątkiem premii przyznawanej wszystkim pracownikom sektora prac budowlanych. Z akt sprawy wynika, że poza tą premią uwzględnia się również przewidziane w umowie o pracę kwoty wypłacane jako wyrównanie różnicy pomiędzy płacą krajową a płacą należną na mocy niemieckiej wówczas obowiązującej ustawy o delegowaniu pracowników (z 26 lutego 1996 r.). Zdaniem Komisji jednak wszystkie dodatki wypłacane delegowanym pracownikom przez pracodawców prowadzących działalność poza terytorium Niemiec powinny być w zasadzie uwzględniane przy obliczaniu minimalnej płacy.
Trybunał ustosunkował się więc do następujących świadczeń: premia za jakość, premia za pracę brudną, w szczególnie trudnych warunkach lub niebezpieczną, wynagrodzenie i dodatki za pracę dodatkową i nadliczbową uznając, iż:
- premia za jakość – nie jest składnikiem płacy minimalnej,
- premia za pracę brudną, w szczególnie trudnych warunkach lub niebezpieczną – nie jest składnikiem płacy minimalnej,
- wynagrodzenie i dodatki za pracę dodatkową i nadliczbową – nie jest składnikiem płacy minimalnej.
Wyrok Trybunału z 7 listopada 2013 r. (sprawa C‑522/12)
W tej sprawie Trybunał podkreślił, iż sama dyrektywa 96/71 nie dostarcza żadnego elementu materialnej definicji minimalnej płacy. Obowiązek zdefiniowania konstytutywnych elementów tej płacy (celem zastosowania dyrektywy) spoczywa na prawie odnośnego państwa członkowskiego. Ocena ta jednak, a tym samym definicja wynikająca z odnośnych krajowych przepisów prawnych lub zbiorowych układów pracy lub wykładni nadawanej im przez sądy krajowe, nie może spowodować powstania przeszkody w swobodnym świadczeniu usług pomiędzy państwami członkowskimi.
Na potrzeby określenia minimalnej płacy w rozumieniu dyrektywy 96/71 mogą być brane pod uwagę jedynie te elementy wynagrodzenia, które nie modyfikują stosunku pomiędzy świadczeniem pracownika, z jednej strony, a świadczeniem wzajemnym, które uzyskuje z tego tytułu, z drugiej strony.
Podsumowując…
Warto przypomnieć, iż w wyroku z 12.02.2015 r. wydanego w sprawie C-396/13 Trybunał uznał, iż sposób wyliczenia stawki oraz przesłanki takiego obliczenia powinny należeć do kompetencji państwa przyjmującego pracownika delegowanego.
- Zmiany w ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku macierzyńskiego
- Odpowiedzialność za pozostawienie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem
- Delegowanie pracowników w ramach świadczenia usług - płaca minimalna w orzecznictwie wspólnotowym