
Wiadomości
Obowiązki płatnika w przypadku przejęcia pracowników w trybie art. 231 Kodeksu Pracy w trakcie roku podatkowego
3 lutego 2014
TAGI: kodeks pracy
W myśl obowiązujących przepisów od stawianych do dyspozycji pracowników świadczeń, pracodawca ma obowiązek obliczać, pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, na pracodawcy ciąży również obowiązek złożenia stosownych deklaracji do organu podatkowego oraz wystawienia pracownikom imiennych informacji
o dochodach.
Powyższe nie budzi wątpliwości w przypadku, gdy stosunek zobowiązaniowy pomiędzy pracodawcą a pracownikami trwa przez cały rok podatkowy. Wątpliwości powstają natomiast w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego zmienia się pracodawca, a przejęcie pracowników następuje w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Jak wynika z treści tego przepisu, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
Uznać więc należy, iż powyższy zapis wprowadza „sukcesję” w ramach obowiązków związanych z nawiązanymi stosunkami pracy, a obowiązki nałożone na płatnika nie ustają, lecz przechodzą na nowego pracodawcę. Pracodawca przejmujący pracowników ma więc obowiązek dokonywania obliczenia należnych zaliczek na podatek dochodowy, a po zakończeniu roku podatkowego - złożenia wszelkich deklaracji i informacji za cały rok podatkowy.
Przypomnieć również należy, iż wszystkie oświadczenia woli złożone przez pracowników „staremu” pracodawcy są wiążące i powinny być uwzględniane przy poborze zaliczek.
Uznać więc należy, iż powyższy zapis wprowadza „sukcesję” w ramach obowiązków związanych z nawiązanymi stosunkami pracy, a obowiązki nałożone na płatnika nie ustają, lecz przechodzą na nowego pracodawcę. Pracodawca przejmujący pracowników ma więc obowiązek dokonywania obliczenia należnych zaliczek na podatek dochodowy, a po zakończeniu roku podatkowego - złożenia wszelkich deklaracji i informacji za cały rok podatkowy.
Przypomnieć również należy, iż wszystkie oświadczenia woli złożone przez pracowników „staremu” pracodawcy są wiążące i powinny być uwzględniane przy poborze zaliczek.
Zobacz także:
- Czy płatnik może odstąpić od stosowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku zatrudniania pracownika, który pozostaje równolegle w więcej niż jednym stosunku pracy?
- Obowiązki płatnika w sytuacji postawienia do dyspozycji pracownika świadczeń nieodpłatnych po dokonaniu wypłaty w danym miesiącu
- Przychody z umowy zlecenie i umowy o dzieło jako przychody z działalności wykonywanej osobiście
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06

