
W Kodeksie pracy zawarto regułę ograniczającą częstotliwość wykonywania pracy w niedzielę przez konkretnego pracownika. Zgodnie bowiem z art. 15112 Kodeksu pracy pracownikowi pracującemu w niedziele pracodawca powinien zapewnić co najmniej raz na 4 tygodnie niedzielę wolną od pracy. Mówiąc o niedzieli w kontekście wskazanego przepisu należy odwołać się art. 1519 § 2 Kodeksu, zgodnie z którym niedziela to czas pomiędzy 6.00 w niedzielę a 6.00 dnia następnego (chyba że u konkretnego pracodawcy została ustalona inna godzina).
Redakcja wskazanego przepisu dość nieprecyzyjnie określa w jaki sposób należy liczyć 4 tygodnie w obrębie których pracownikowi powinna być udzielona niedziela wolna od pracy. W stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu okres czterech tygodni, w obrębie którego pracownikowi zapewniano niedzielę wolną od pracy, ustalano w oparciu o definicję tygodnia zawartą w art. 128 § 3 pkt 2 Kodeksu pracy. Przy takim definiowaniu okresu czterech tygodni możliwe jest zbudowanie rozkładu czasu pracy przewidującego pracę przez sześć kolejnych niedziel np.
| Okres ośmiu kolejnych tygodni liczonych od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego | |||||||
| Okres czterech kolejnych tygodni | Okres czterech kolejnych tygodni |
||||||
| Nd | Nd |
Nd | Nd |
Nd |
Nd |
Nd |
Nd |
| wolna | pracująca |
pracująca |
pracująca |
pracująca |
pracująca |
pracująca |
wolna |
Wydaje się, że przedstawiony powyżej sposób ustalania okresu czterech kolejnych niedziel prowadzi do wniosków, które są nieakceptowane. Sposób zredagowania art. art. 15112 Kodeks pracy kładzie nacisk na to, żeby niedziel, w które możemy pracownikowi w ciągu powierzyć pracę, było nie więcej niż trzy. Dlatego wydaje się, że przyjęta przez inspektora pracy metoda polegająca na ustalaniu czterech kolejnych niedziel w oderwaniu od okresu rozliczeniowego i bez uwzględnienia definicji tygodnia przyjmowanej na potrzeby rozliczenia czasu pracy, jest właściwa. Innymi słowy, obowiązek zapewnienia pracownikowi co najmniej raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy, należy rozumieć jako bezwzględny zakaz planowania zatrudniania pracowników przez więcej niż trzy kolejne niedziele w jednym ciągu, bez względu na przedział czasu objęty okresem rozliczeniowym.
- Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy, czyli czemu przepisy prawa nie przystają do potrzeb rynku pracy?
- Z jaką datą dochodzi do nawiązania stosunku pracy?
- Na jaki okres czasu sporządzamy harmonogram czasu pracy?
- Pakiety antykryzysowy - indywidualny rozkład czasu pracy wprowadzony na wniosek pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 14-ego roku życia lub opiekującego się członkiem rodziny wymagającym jego osobistej opieki
- Kiedy się zaczyna i kończy praca w niedzielę lub święto?
- Wypłata ekwiwalentu po zakończeniu terminowej umowy o pracę

