
W Kodeksie pracy zawarto regułę ograniczającą częstotliwość wykonywania pracy w niedzielę przez konkretnego pracownika. Zgodnie bowiem z art. 15112 Kodeksu pracy pracownikowi pracującemu w niedziele pracodawca powinien zapewnić co najmniej raz na 4 tygodnie niedzielę wolną od pracy. Mówiąc o niedzieli w kontekście wskazanego przepisu należy odwołać się art. 1519 § 2 Kodeksu, zgodnie z którym niedziela to czas pomiędzy 6.00 w niedzielę a 6.00 dnia następnego (chyba że u konkretnego pracodawcy została ustalona inna godzina).
Redakcja wskazanego przepisu dość nieprecyzyjnie określa w jaki sposób należy liczyć 4 tygodnie w obrębie których pracownikowi powinna być udzielona niedziela wolna od pracy. W stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu okres czterech tygodni, w obrębie którego pracownikowi zapewniano niedzielę wolną od pracy, ustalano w oparciu o definicję tygodnia zawartą w art. 128 § 3 pkt 2 Kodeksu pracy. Przy takim definiowaniu okresu czterech tygodni możliwe jest zbudowanie rozkładu czasu pracy przewidującego pracę przez sześć kolejnych niedziel np.
Okres ośmiu kolejnych tygodni liczonych od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego | |||||||
Okres czterech kolejnych tygodni | Okres czterech kolejnych tygodni |
||||||
Nd | Nd |
Nd | Nd |
Nd |
Nd |
Nd |
Nd |
wolna | pracująca |
pracująca |
pracująca |
pracująca |
pracująca |
pracująca |
wolna |
Wydaje się, że przedstawiony powyżej sposób ustalania okresu czterech kolejnych niedziel prowadzi do wniosków, które są nieakceptowane. Sposób zredagowania art. art. 15112 Kodeks pracy kładzie nacisk na to, żeby niedziel, w które możemy pracownikowi w ciągu powierzyć pracę, było nie więcej niż trzy. Dlatego wydaje się, że przyjęta przez inspektora pracy metoda polegająca na ustalaniu czterech kolejnych niedziel w oderwaniu od okresu rozliczeniowego i bez uwzględnienia definicji tygodnia przyjmowanej na potrzeby rozliczenia czasu pracy, jest właściwa. Innymi słowy, obowiązek zapewnienia pracownikowi co najmniej raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy, należy rozumieć jako bezwzględny zakaz planowania zatrudniania pracowników przez więcej niż trzy kolejne niedziele w jednym ciągu, bez względu na przedział czasu objęty okresem rozliczeniowym.
- Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy, czyli czemu przepisy prawa nie przystają do potrzeb rynku pracy?
- Z jaką datą dochodzi do nawiązania stosunku pracy?
- Na jaki okres czasu sporządzamy harmonogram czasu pracy?
- Pakiety antykryzysowy - indywidualny rozkład czasu pracy wprowadzony na wniosek pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 14-ego roku życia lub opiekującego się członkiem rodziny wymagającym jego osobistej opieki
- Kiedy się zaczyna i kończy praca w niedzielę lub święto?
- Wypłata ekwiwalentu po zakończeniu terminowej umowy o pracę