Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Kto wystawia świadectwo pracy prezesowi spółki?
1 czerwca 2016
W naszej spółce mamy dwuosobowy zarząd w osobach prezesa i wiceprezesa. Obydwaj są zatrudnieni na podstawie umów o pracę. Na mocy uchwały zgromadzenia wspólników z pełnienia funkcji odwołany został prezes zarządu, co zgodnie z umową spółki uznane zostało za wypowiedzenie umowy o pracę. Okres wypowiedzenia dobiega końca. Kto jest uprawniony do wystawienia mu świadectwa pracy? Na mocy odpowiednich zapisów w zakresach obowiązków do wystawiania świadectw pracy upoważnieni zostali: kierownik działu kadr oraz jego zastępca. W ich zakresach obowiązków nie ma wzmianki, czy uprawnienie to dotyczy również świadectw pracy członków zarządu. Czy osoby będą więc mogły również wystawić świadectwo pracy byłemu już prezesowi? 
Przepisy Kodeksu pracy (dalej: KP) nie wskazują, kto jest uprawniony w imieniu pracodawcy do wydawania świadectw pracy członkom zarządu. Zastosowanie w tym względzie znajduje ogólna reguła zawarta w art. 31 § 1 KP, który określa podmioty uprawnione do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy.

Zgodnie z jego treścią za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba.

Pod pojęciem „spraw z zakresu prawa pracy” mieszczą się zarówno czynności związane ze składaniem oświadczeń woli (np. zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę), jak również i czynności należące do kategorii tzw. działań prawnych (np. udzielenie i odwołanie z urlopu, czasowe powierzenie innej pracy w trybie art. 42 § 4 KP), w tym składanie oświadczeń wiedzy (np. wystawienie zaświadczeń o zarobkach, czy też wystawianie świadectw pracy). Jeżeli sprawy te nie są prowadzone przez samego pracodawcę (co stanowi marginalny wyjątek), to do ich prowadzenia może zostać wyznaczony dowolny pracownik, osoba niezatrudniona w charakterze pracownika (por. m.in. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5.05.2011 r., II PK 181/10, LEX nr 1165761) lub podmiot zewnętrzny (np. biuro rachunkowe).

Wyznaczenie osoby uprawnionej do prowadzenia spraw z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy może nastąpić w dowolny sposób, np. w treści umowy o pracę, w zakresie obowiązków lub w aktach prawa zakładowego (np. regulaminie pracy).

Jeżeli zatem do wystawiania świadectw pracy wyznaczone zostały osoby wymienione w zapytaniu to będą one również uprawnione do wystawienia świadectwa pracy byłemu już członkowi zarządu. Osoby te nie potrzebują ku temu dodatkowego pełnomocnictwa, gdyż wystawienie świadectwa pracy stanowi jedynie oświadczenie wiedzy, które jako takie nie tworzy praw podmiotowych, ani też ich nie pozbawia. Samo w sobie nie oznacza złożenia oświadczenia woli lecz potwierdza jedynie fakt uprzednio złożonego oświadczenia woli w przedmiocie rozwiązania umowy o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2.06.2006 r., I PK 250/05, Monitor Prawa Pracy nr 9/06 r., str. 491; wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7.06.1994 r., I PRN 29/94, OSNAPiUS 1994/12/189).

 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06