
Wiadomości
Konsekwencje nieprawidłowej treści świadectwa pracy
5 marca 2015
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami kodeksu pracy jednym
z obowiązków pracodawcy związanym z ustaniem stosunku pracy jest konieczność wydania pracownikowi świadectwa pracy. Jakie są konsekwencje nieprawidłowego wypełnienia świadectwa pracy?
Obligatoryjna treść świadectwa pracy
Przepisami regulującymi kwestię treści świadectwa pracy są: art. 97 kodeksu pracy oraz § 1.1 rozporządzenia MPiPS z dnia 15.05.1996r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Wynika z nich, iż świadectwo pracy składa się z dwóch podstawowych części: obligatoryjnej oraz uzupełniającej. W tej pierwszej muszą znaleźć się:
Przepisami regulującymi kwestię treści świadectwa pracy są: art. 97 kodeksu pracy oraz § 1.1 rozporządzenia MPiPS z dnia 15.05.1996r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Wynika z nich, iż świadectwo pracy składa się z dwóch podstawowych części: obligatoryjnej oraz uzupełniającej. W tej pierwszej muszą znaleźć się:
- informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk,
- trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
- inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, m.in. dotyczące urlopu wypoczynkowego, absencji chorobowych i bezpłatnych,
- wzmianka o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym.
Nieprawidłowy okres zatrudnienia / błędny tryb ustania stosunku pracy
Wskazanie niewłaściwego przedziału czasowego, w którym pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy znajdzie odzwierciedlenie w tych obszarach, w których istotny jest staż pracy uwzględniany przy ustalaniu uprawnień pracowniczych, np.:
Wskazanie niewłaściwego przedziału czasowego, w którym pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy znajdzie odzwierciedlenie w tych obszarach, w których istotny jest staż pracy uwzględniany przy ustalaniu uprawnień pracowniczych, np.:
- urlop wypoczynkowy,
- dodatkowy urlop wypoczynkowy (art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych),
- dodatek stażowy (jeśli przysługuje),
- nagroda jubileuszowa (jeśli przysługuje).
W zakresie trybu ustania stosunku pracy skutki mogą być dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, błędnie wypełnione świadectwo pracy okazane kolejnemu pracodawcy może przekłamać „jakość” pracownika. Przede wszystkim jednak może mieć wpływ na termin lub prawo otrzymania świadczenia dla bezrobotnych zgodnie z przepisami rozdziału 15 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Nieprawidłowe dane urlopowe
Jak wynika z załącznika do powołanego powyżej rozporządzenia „SPOSÓB WYPEŁNIANIA ŚWIADECTWA PRACY”, pracodawca wskazuje wyłącznie liczbę dni i godzin urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy, wykorzystanego w naturze lub za które przysługuje ekwiwalent pieniężny; odrębnie wskazuje się liczbę dni i godzin urlopu wypoczynkowego, wykorzystanego przez pracownika do dnia ustania stosunku pracy, na podstawie art. 1672 Kodeksu pracy.
Mając na uwadze treść art. 1551 kodeksu pracy, nieprawidłowe informacje urlopowe mogą spowodować jego bezpodstawne obniżenie urlopu lub udzielenie w wymiarze wyższym niż ustalony na dany rok kalendarzowy.
Nieprawidłowe dane „rodzicielskie” lub ich brak
W pkt 4.9 świadectwa pracy należy zawrzeć informacje dotyczące dodatkowego urlopu albo innych uprawnień lub świadczeń przewidzianych przepisami prawa pracy. Należą do nich m.in. dane związane z urlopami rodzicielskimi (np. dodatkowy macierzyński, rodzicielski) lub np. urlopem ojcowskim. Podanie w tym miejscu nieprawidłowej informacji lub jej niewskazanie może spowodować albo ponownie udzielenie (np. urlopu ojcowskiego) lub też pozbawienie pracownika tego prawa.
Nieprawidłowe dane urlopowe
Jak wynika z załącznika do powołanego powyżej rozporządzenia „SPOSÓB WYPEŁNIANIA ŚWIADECTWA PRACY”, pracodawca wskazuje wyłącznie liczbę dni i godzin urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy, wykorzystanego w naturze lub za które przysługuje ekwiwalent pieniężny; odrębnie wskazuje się liczbę dni i godzin urlopu wypoczynkowego, wykorzystanego przez pracownika do dnia ustania stosunku pracy, na podstawie art. 1672 Kodeksu pracy.
Mając na uwadze treść art. 1551 kodeksu pracy, nieprawidłowe informacje urlopowe mogą spowodować jego bezpodstawne obniżenie urlopu lub udzielenie w wymiarze wyższym niż ustalony na dany rok kalendarzowy.
Nieprawidłowe dane „rodzicielskie” lub ich brak
W pkt 4.9 świadectwa pracy należy zawrzeć informacje dotyczące dodatkowego urlopu albo innych uprawnień lub świadczeń przewidzianych przepisami prawa pracy. Należą do nich m.in. dane związane z urlopami rodzicielskimi (np. dodatkowy macierzyński, rodzicielski) lub np. urlopem ojcowskim. Podanie w tym miejscu nieprawidłowej informacji lub jej niewskazanie może spowodować albo ponownie udzielenie (np. urlopu ojcowskiego) lub też pozbawienie pracownika tego prawa.
Zobacz także:
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06