
Ustawa nowelizująca wchodzi w życie w dniu 1 stycznia 2018 r. Wyznaczony przez ustawodawcę termin rozpoczęcia obowiązywania nowych przepisów wynika z zakresu zmian dokonanych ustawą nowelizującą. Zmienia ona bowiem w istotny sposób zasady zatrudniania cudzoziemców, m.in. wprowadza instytucję zezwolenia na pracę sezonową oraz nowe przesłanki odmowy udzielania zezwoleń na pracę. Ich wprowadzenie wymaga przygotowania się urzędów, podmiotów powierzających wykonywanie pracy cudzoziemcom, cudzoziemców, a także modernizacji systemów teleinformatycznych.
Równocześnie ustawodawca zdecydował, iż art. 12 ustawy nowelizującej ma zacząć obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy nowelizującej. Przepis ten stanowi, iż oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi, złożone w celu rejestracji w powiatowym urzędzie pracy zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, nie podlega rejestracji, jeżeli dotyczy pracy, która byłaby wykonywana po dniu 31 grudnia 2018 r.
Od dniu wejścia w życie art. 12 ustawy nowelizującej nie będą zatem rejestrowane oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wydawane według dotychczasowych zasad, dotyczące pracy, która byłaby wykonywana po dniu 31 grudnia 2018 r. Możliwość rejestracji oświadczenia złożonego zgodnie ze starymi zasadami dotyczyć będzie wyłącznie pracy świadczonej do 31 grudnia 2018 r.
Odmiennie została uregulowana również data wejścia w życie art. 1 pkt 15 lit. e ustawy nowelizującej w zakresie art. 88j ust. 6z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1065 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, i art. 1 pkt 18 ustawy nowelizującej w zakresie art. 88z ust. 9 ustawy. Mają one zacząć obowiązywać od dnia 1 lipca 2018 r.
Przepis art. 88j ust. 6 ustawy stanowi, iż przekazanie przez Krajową Administracje Skarbową wojewodzie informacji o przychodzie lub dochodzie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz zaległościach podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi z tytułu podatków lub innych należności publicznoprawnych, winno nastąpić za pomocą systemów teleinformatycznych prowadzonych przez ministra właściwego do spraw pracy.
Z art. 88 z ust 9 ustawy wynika, iż Krajowa Administracja Skarbowa przekazuje staroście za pomocą systemu teleinformatycznego informacje o przychodzie lub dochodzie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych, zaległościach podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi z tytułu podatków lub innych należności publicznoprawnych.
W wyniku przesunięcia wejścia w życie art. 88j ust. 6 ustawy i art. 88 z ust 9 ustawy wojewodowie i starostowie dopiero od dnia 1 lipca 2018 r. będą mogli pozyskiwać dane od organów administracji skarbowej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. Przesunięcie terminu wejścia w życie rzeczonych przepisów ma swoje źródło w konieczności przygotowania odpowiedniej infrastruktury.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl