
Wiadomości
Czy PIP nie będzie musiało stosować postanowień ustawy o swobodzie działalności gospodarczej?
22 lutego 2010
TAGI: PIP
Ubiegłoroczne zmiany w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej powoli zaczynają przynosić skutki, których oczekiwał ustawodawca. Dla wielu przedsiębiorców na przykład zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli w ich firmie staje się standardem.
Przedsiębiorcy dostrzegają również korzyści płynące z ograniczenia zakresu kontroli do tematyki wyraźnie wskazanej w upoważnieniu, ograniczeniu czasu trwania kontroli czy wprowadzeniu jako zasady obowiązku przeprowadzania kontroli w siedzibie przedsiębiorcy, a nie w urzędzie.
Dlatego za niepokojące należy uznać pomysły zmierzające do zmodyfikowania jednolitych przepisów określających zasady przeprowadzania kontroli przedsiębiorcy. Taki zamysł wynika z prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (druk nr 2739). Ze szczegółowych rozwiązań projektu wynika bowiem, iż z wszelkich ograniczeń nałożonych na organy kontroli ustawą o swobodzie działalności gospodarczej zostanie wyłączona Państwowa Inspekcja Pracy. Zgodnie z nowym przepisem, art. 84e przepisów rozdziału 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie będzie się stosować do kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy.
Z kolei art. 1 pkt 1 projektu przewiduje, że przepisów art. 79 i art. 83 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie stosuje się do nadzoru, kontroli oraz czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez: Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz organy nadzoru górniczego. Zatem Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Straż Pożarna oraz organy nadzoru górniczego zostaną zwolnione z obowiązku zawiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli, jak również ograniczeń w łącznym czasie trwania kontroli u przedsiębiorcy w roku kalendarzowym.
Dlatego za niepokojące należy uznać pomysły zmierzające do zmodyfikowania jednolitych przepisów określających zasady przeprowadzania kontroli przedsiębiorcy. Taki zamysł wynika z prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (druk nr 2739). Ze szczegółowych rozwiązań projektu wynika bowiem, iż z wszelkich ograniczeń nałożonych na organy kontroli ustawą o swobodzie działalności gospodarczej zostanie wyłączona Państwowa Inspekcja Pracy. Zgodnie z nowym przepisem, art. 84e przepisów rozdziału 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie będzie się stosować do kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy.
Z kolei art. 1 pkt 1 projektu przewiduje, że przepisów art. 79 i art. 83 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie stosuje się do nadzoru, kontroli oraz czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez: Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz organy nadzoru górniczego. Zatem Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Straż Pożarna oraz organy nadzoru górniczego zostaną zwolnione z obowiązku zawiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli, jak również ograniczeń w łącznym czasie trwania kontroli u przedsiębiorcy w roku kalendarzowym.
Zobacz także:
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06