Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Miejsce przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy przez organy PIP
8 lutego 2010
TAGI: PIP
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, a w szczególności zmiany w niej, które weszły w życie w ubiegłym roku, powoli przynoszą efekty oczekiwane przez ustawodawcę. Może powoli, ale jednak organy kontroli (w tym również PIP) zmieniają zasady przeprowadzania kontroli przedsiębiorcy.
Przypomnijmy, że ustawa reguluje wyłącznie zasady przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców, a więc zgodnie z art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej „osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą”. Za przedsiębiorców w rozumieniu ustawy uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Jednym z rozwiązań, za którego wprowadzeniem optowali przedstawiciele przedsiębiorców, był przepis regulujący miejsce oraz czas przeprowadzenia kontroli. Zgodnie z zamierzeniem ustawodawcy nowe rozwiązania miały ograniczyć proceder polegający na narzucaniu przedsiębiorcom przeprowadzania kontroli w siedzibie urzędu, jak i w godzinach dogodnych dla urzędnika. Istota nowego rozwiązania polegała na tym, że urząd (a raczej urzędnik) powinien dostosować się do kontrolowanego, a nie odwrotnie. Wdrożenie nowych rozwiązań nastąpiło z pewnym opóźnieniem, które wynikało z tego, że ustawy szczególne regulujące zasady przeprowadzania kontroli przez poszczególne organy kontroli zawierają często rozwiązania sprzeczne z rozwiązaniami wynikającymi z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W tym świetle trzeba jednak zwrócić uwagę, że art. 77 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nadaje ustawie nadrzędny charakter nad regulacjami szczególnymi. Zgodnie z przywołanym przepisem kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców przeprowadzana jest na zasadach określonych w ustawie (o swobodzie działalności gospodarczej), chyba że zasady i tryb kontroli wynikają z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych. Przepisy zawarte w ustawach szczególnych znajdą zastosowanie dopiero do spraw nieuregulowanych w rozdziale 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

I tak zgodnie z art. 80a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego. Wyjątkowo, i to wyłącznie za zgodą kontrolowanego, kontrola lub jej poszczególne czynności, mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli. Dodatkowym warunkiem przeprowadzenia kontroli w siedzibie organy kontroli jest wymóg zgodnie usprawnienia w ten sposób prowadzenia kontroli (np. dostęp do sprzętu komputerowego koniecznego do wydrukowania protokołu kontroli, a którym nie dysponuje kontrolowany).

Przepis ten pozostaje w pozornej sprzeczności z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zgodnie z którym kontrolę przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w innych miejscach wykonywania jego zadań lub przechowywania dokumentów finansowych i kadrowych, a poszczególne czynności kontrolne mogą być wykonywane także w siedzibie jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy.

Jak wspomniano powyżej, ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, ma w stosunku do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy charakter nadrzędny w zakresie zasad przeprowadzania kontroli działalności podmiotu posiadające status przedsiębiorcy. Zatem, pomimo że ustawa o PIP nie zawiera żadnych szczególnych ograniczeń (w szczególności wymogu zgody kontrolowanego) w przeprowadzaniu czynności kontrolnych w siedzibie jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy, to nie można uznać, że organy PIP mają swobodę w narzucaniu miejsca przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy. Reasumując, w kontekście art. 80a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za niedopuszczalną należy więc uznać praktykę polegającą na rozpoczynaniu kontroli od wezwania (zazwyczaj z pouczeniem o odpowiedzialności karnej) przedsiębiorcy do stawiennictwa w urzędzie i przedstawienia niezbędnych do kontroli dokumentów. Przeprowadzenie kontroli w siedzibie jednostki organizacyjnej PIP będzie bowiem możliwe tylko po uprzedniej zgodzie na to wyrażonej przez przedsiębiorcę. Co prawda ustawa nie wprowadza w tym zakresie wymogu nadania zgodzie formy pisemnej, jednak trzeba pamiętać, że w razie sporu to organ PIP będzie musiał udowodnić zgodę podmiotu kontrolowanego na przeprowadzenie kontroli w jednostce organizacyjnej PIP. Poza tym, należy również pamiętać o wyrażonej w art. 14 Kodeksu postępowania administracyjnego zasadzie pisemności (stosowanej w zakresie spraw nieuregulowanych w ustawie o PIP), zgodnie z którą sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.

Niewątpliwie nie można natomiast uznać za wystarczającą dla spełnienia wymogów wynikających z przywołanych przepisów zgody dorozumianej (wyrażonej poprzez stawiennictwo kontrolowanego w urzędzie). Należy bowiem pamiętać o tym, że – co należy uznać za wyjątek w naszym prawie – w postępowaniu kontrolnym obowiązuje szczególna odmiana „teorii owoców zatrutego drzewa”. Zgodnie bowiem z art. 77 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dowody przeprowadzone w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, nie mogą stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karno-skarbowym dotyczącym kontrolowanego przedsiębiorcy. Zatem również naruszenie przez organ PIP reguły wyrażonej w art. 80a ust. 1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mogą zniweczyć – o ile miały istotny wpływ na wyniki kontroli – możliwość użycia ich w prowadzonym wobec kontrolowanego podmiotu postępowaniu, w szczególności zmierzającym do zastosowaniu środków prawnych określonych w art. 11 ustawy o PIP bądź zmierzającym do przeprowadzenia postępowania w sprawie o wykroczenie.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06