
Wiadomości
Czy można „przesunąć” termin wykonania decyzji inspektora pracy?
8 stycznia 2015
W 2013 roku rozpocząłem prowadzenie działalności usługowej
i zatrudniłem 30 pracowników. Miesiąc temu mieliśmy kontrolę Państwowej Inspekcji Pracy, w trakcie której okazało się, że nie ukończyłem szkolenia okresowego bhp dla pracodawców, a moich dwóch kierowników – szkolenia bhp dla osób kierujących pracownikami. Inspektor pracy wyznaczył nam termin do połowy stycznia 2015 roku. Od firmy przeprowadzającej szkolenia bhp uzyskałem informację, iż
w związku z okresem świątecznym nie uzbierała się grupa na szkolenie
i odbędzie się ono dopiero pod koniec stycznia 2015 roku. Jak mam postąpić w tej sytuacji?
Decyzje „terminowe” inspektora pracy
W świetle aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy w zakresie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy inspektor pracy jest uprawniony do nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie (art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 13.04.2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy). Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy o PIP inspektor pracy wydaje więc decyzję, która powinna zawierać:
W świetle aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy w zakresie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy inspektor pracy jest uprawniony do nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie (art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 13.04.2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy). Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy o PIP inspektor pracy wydaje więc decyzję, która powinna zawierać:
- oznaczenie organu Państwowej Inspekcji Pracy,
- datę wydania,
- oznaczenie strony lub stron,
- powołanie podstawy prawnej,
- rozstrzygnięcie,
- termin usunięcia stwierdzonych uchybień oraz
- pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.
Decyzja inspektora pracy ma charakter decyzji administracyjnej.
Dopuszczalność modyfikacji decyzji inspektora pracy
W sprawach nieuregulowanych w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy w postępowaniu przed organami PIP mają odpowiednie zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (art. 12 ustawy o PIP). Jeśli więc adresat decyzji nie zgadza się z jej treścią co do zasady ma dwie możliwości:
Dopuszczalność modyfikacji decyzji inspektora pracy
W sprawach nieuregulowanych w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy w postępowaniu przed organami PIP mają odpowiednie zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (art. 12 ustawy o PIP). Jeśli więc adresat decyzji nie zgadza się z jej treścią co do zasady ma dwie możliwości:
- wnieść odwołanie (art. 127 i n. kodeksu postępowania administracyjnego) lub
- zawnioskować o zmianę lub uchylenie decyzji inspektora pracy (art. 154 i art. 155 kodeksu postępowania administracyjnego).
W pierwszym przypadku termin na wniesienie odwołania – zgodnie z art. 34 ust 5 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy – wynosi 7 dni od dnia otrzymania decyzji.
Wniosek o zmianę lub uchylenie decyzji nakazowej inspektora pracy dotyczy natomiast decyzji ostatecznej, czyli takiej od której nie przysługuje lub nie wniesiono w terminie odwołania.
Podsumowując…
Z opisanego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż nie kontestuje Pan samych decyzji, a jedynie nie jest w stanie ich zrealizować w określonym przez inspektora pracy terminie. Mając powyższe na uwadze warto złożyć do inspektora pracy pisemny wniosek o prolongatę terminu wykonania decyzji nakazowych, najlepiej jest przedłożyć pismo przed upływem terminu wykonania decyzji.
We wniosku proszę zidentyfikować decyzje, o których przedłużenie Pan wnosi, oraz podać przewidywany termin realizacji decyzji. Warto także wskazać przyczyny, dla których nie ma Pan możliwości wykonania decyzji do połowy stycznia 2015 roku. Może Pan załączyć także kopie zlecenia przeprowadzenia szkolenia oraz ewentualnie deklarację firmy przeprowadzającej szkolenie dotyczącą daty szkolenia.
Wniosek o zmianę lub uchylenie decyzji nakazowej inspektora pracy dotyczy natomiast decyzji ostatecznej, czyli takiej od której nie przysługuje lub nie wniesiono w terminie odwołania.
Podsumowując…
Z opisanego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż nie kontestuje Pan samych decyzji, a jedynie nie jest w stanie ich zrealizować w określonym przez inspektora pracy terminie. Mając powyższe na uwadze warto złożyć do inspektora pracy pisemny wniosek o prolongatę terminu wykonania decyzji nakazowych, najlepiej jest przedłożyć pismo przed upływem terminu wykonania decyzji.
We wniosku proszę zidentyfikować decyzje, o których przedłużenie Pan wnosi, oraz podać przewidywany termin realizacji decyzji. Warto także wskazać przyczyny, dla których nie ma Pan możliwości wykonania decyzji do połowy stycznia 2015 roku. Może Pan załączyć także kopie zlecenia przeprowadzenia szkolenia oraz ewentualnie deklarację firmy przeprowadzającej szkolenie dotyczącą daty szkolenia.
Zobacz także:
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06