
Już na najbliższym posiedzeniu (8 maja br.) sejm zajmie się zmianami w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Planowane zmiany mają mieć zastosowanie również do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługującego pracownikom za 2012 rok.
Projekt zmian ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. (sygn. akt P 59/11). W przywołanym wyroku Trybunał uznał, że art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w zakresie, w jakim wyłącza okres urlopu macierzyńskiego jako okres umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w przypadku nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, jest niezgodny z Konstytucją.
W aktualnym stanie prawnym nabycie przez pracownika prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości jest uzależnione od przepracowania u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, z tym że pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego jest jednak, aby okres przepracowany w roku kalendarzowym – rozumiany jako faktyczne wykonywanie pracy, a nie tylko pozostawanie w zatrudnieniu u tego pracodawcy – wynosił co najmniej 6 miesięcy.
Od konieczności przepracowania w ciągu roku kalendarzowego co najmniej 6 miesięcy ustawa przewiduje szeregu wyjątków. I tak przepracowanie 6 miesięcy nie jest konieczne np. w sytuacji korzystania przez pracownika z urlopu wychowawczego lub z urlopu dla poratowania zdrowia.
W przywołanym na wstępie orzeczeniu Trybunał Konstytucyjny uznał, iż przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym są niezgodne z postanowieniami Konstytucji z uwagi na brak uwzględnienia okresu urlopu macierzyńskiego wśród przypadków wyłączających stosowanie zasady przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym jako warunku nabycia prawa do wynagrodzenia rocznego.
Realizujący wyrok Trybunału Konstytucyjnego projekt zmian w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej przewiduje dodanie lit. aa i ae po lit. a w art. 2 w ust. 3 w pkt 6 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. Zgodnie z wprowadzaną regulacją, pracownicy korzystający z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, będą zwolnieni z obowiązku przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym jako warunku nabycia prawa do wynagrodzenia rocznego.
Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, jednak – co należy podkreślić – wprowadzone przez nią zmiany mają znaleźć zastosowanie do zasad nabywania uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej za rok 2012 (czyli świadczeń wypłacanych nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie).
Zobacz szkolenia: