
Odmowa wpisania oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń
Odmowa wpisania oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń następować ma w drodze decyzji wydawanej przez starostę. Zgodnie z treścią nowo dodanego do ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1065 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, art. 88z ust. 5 starosta wydawać będzie przedmiotową decyzję w przypadku zaistnienia jednej z następujących przesłanek:
- podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub osoba fizyczna, która działała w jego imieniu, zostali co najmniej dwukrotnie prawomocnie ukarani za popełnienie czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 11 ustawy, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę złożenia oświadczenia w powiatowym urzędzie pracy;
- podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub osoba fizyczna, która działała w jego imieniu, zostali prawomocnie ukarani za popełnienie czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 3–5 ustawy;
- podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub osoba fizyczna, która działała w jego imieniu, zostali ponownie prawomocnie ukarani w ciągu dwóch lat od uznania za winnego popełnienia czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 1 ustawy, za podobne wykroczenie;
- podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osobą fizyczną karaną za popełnienie czynu z art. 218–221 k.k.;
- podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osobą fizyczną karaną za popełnienie w związku z postępowaniem
o wydanie zezwolenia na pracę czynu z art. 270–275 k.k. albo jest podmiotem zarządzanym lub kontrolowanym przez taką osobę; - podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osobą fizyczną karaną za czyn, o którym mowa w art. 189a k.k., lub karaną w innym państwie na podstawie przepisów Protokołu
o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi,
w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, albo jest podmiotem zarządzanym lub kontrolowanym przez taką osobę; - w danym roku kalendarzowym nastąpiło przekroczenie obowiązującego limitu oświadczeń, o którym mowa w art. 90b ust. 3 ustawy.
Ustawodawca przyznał staroście uprawnienie do odmowy wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy do ewidencji także w sytuacji, gdy z okoliczności wynika, że oświadczenie zostało złożone dla pozoru, będzie ono wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom,
w szczególności:
- nie posiada środków finansowych ani źródeł dochodu niezbędnych do pokrycia zobowiązań wynikających z powierzenia pracy cudzoziemcowi lub
- nie prowadzi działalności gospodarczej, rolniczej lub statutowej uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym zawiesił działalność, został wykreślony z właściwego rejestru lub jego działalność jest w okresie likwidacji lub
- nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych lub
- nie zgłasza do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym lub
- zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.
Do ustawy wprowadzono mechanizmy mające ułatwić pozyskiwanie informacji służących do oceny, czy oświadczenie nie jest składane dla pozoru. Starosta będzie uprawniony do uzyskania od organów Krajowej Administracji Skarbowej informacji o:
- przychodzie lub dochodzie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych,
- zaległościach podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi z tytułu podatków lub innych należności publicznoprawnych (nowo dodany do ustawy art. 88 z ust. 8).
Starosta będzie mógł również pozyskać stosowne informacje
z systemu teleinformatycznego ZUS (nowo dodany do ustawy art. 88 z ust. 8).
Ponadto organy Straży Granicznej i Państwowej Inspekcji Pracy będą zobowiązane do udostępniania starostom informacji dotyczących karalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi (nowo dodany do ustawy art. 88 z ust. 8).
Od decyzji starosty o odmowie wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw pracy. Możliwość zaskarżenia decyzji starosty sprzyjać ma kontroli jego działań i ograniczeniu możliwości arbitralnego rozstrzygania spraw.
Kiedy wpis oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy nie jest wymagany?
Jak wynika z nowo dodanego do ustawy art. 88z ust. 12, nie będzie konieczności wpisywania nowego oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli:
- nastąpiła zmiana siedziby lub miejsca stałego pobytu, nazwy lub formy prawnej podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub przejęcie zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę;
- nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
- podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi
i cudzoziemiec zawarli umowę o pracę zamiast umowy cywilnoprawnej; - cudzoziemiec jest pracownikiem tymczasowym, skierowanym przez pracodawcę do innego pracodawcy użytkownika niż określony
w oświadczeniu, jeżeli dane dotyczące pracy oferowanej cudzoziemcowi określone w oświadczeniu, z wyjątkiem miejsca wykonywania pracy, nie uległy zmianie.
Domniemania związane z rozpoczęciem i zakończeniem pracy
Na podmiot powierzający wykonanie pracy cudzoziemcowi został nałożony obowiązek powiadomienia na piśmie właściwego powiatowego urząd pracy o podjęciu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca, którego dotyczy oświadczenie. Informacja o podjęciu pracy będzie musiała zostać przekazana do urzędu w dniu rozpoczęcia pracy, a o niepodjęciu pracy - w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń (nowo dodany do ustawy art. 88z ust. 13). Jeżeli podmiot powierzający wykonanie pracy nie dopełni obowiązku zawiadomienia o podjęciu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca, domniemywać należy, że cudzoziemiec wykonywał pracę od dnia określonego w oświadczeniu. Nie będzie można przyjąć rzeczonego domniemania, jeżeli z okoliczności wynikać będzie, że cudzoziemiec rozpoczął pracę na podstawie oświadczenia w późniejszym terminie (nowo dodany do ustawy art. 88z ust. 14).
Wprowadzono również domniemanie, iż cudzoziemiec, którego dotyczy oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisane do ewidencji oświadczeń, zakończył wykonywanie pracy w dniu określonym w oświadczeniu. Nie będzie ono miało zastosowania, jeżeli z okoliczności wynika, że cudzoziemiec zakończył pracę w innym terminie (nowo dodany do ustawy art. 88z ust. 15).
Zauważyć należy, iż podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub cudzoziemiec będą mogli powiadomić właściwy powiatowy urząd pracy o zakończeniu pracy (art. 88 z ust. 16 ustawy). Nie będzie to ich obowiązek.
Domniemania związane z datą podjęcia i zakończenia pracy przez cudzoziemca pozwolą nie tylko na weryfikację okresu powierzenia pracy określonego w oświadczeniu. Stanowić one będą również instrument w walce z nadużyciami.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl