Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Zasady podlegania ubezpieczeniom w przypadku zbiegu umów zlecenia
15 stycznia 2016
Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., zleceniobiorca lub osoba współpracująca ze zleceniobiorcą, której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od minimalnego wynagrodzenia, spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi jako zleceniobiorca oraz z tytułu wykonywania kolejnej lub kolejnych umów zlecenia, wykonywania współpracy ze zleceniobiorcą, bycia duchownym, posłem lub senatorem, wykonywania pracy nakładczej oraz wykonywania współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej działalności podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów.

Ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dokonuje się wyłącznie dla celu rozstrzygnięcia obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Należy pamiętać, że dopiero wynik sumowania wskaże, które umowy będą tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń w danym miesiącu. Nie można bazować na ustaleniu łącznej podstawy wymiaru składek w pierwszym miesiącu, w którym wystąpił zbieg w odniesieniu do kolejnych miesięcy, lecz należy dokonać ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dla poszczególnych miesięcy odrębnie. Przy sumowaniu nie uwzględnia się podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wykazanej za miesiąc po ustaniu tytułu ubezpieczeń. W sumowaniu należy uwzględnić przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowiłby podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeśli umowa będzie stanowiła tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń (bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Ustalanie łącznej podstawy wymiaru składek dokonuje się według kolejności powstawania tytułów. Ubezpieczony może jednak dobrowolnie, na swój wniosek, zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń, z zachowaniem art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zatem jeśli ubezpieczony wykonujący równocześnie trzy umowy zlecenia dokona wyboru dwóch z nich jako tytułów do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, a łączna podstawa wymiaru składek z tych umów nie będzie osiągała minimalnego wynagrodzenia, to taki wybór będzie nieważny, a trzecia umowa także będzie rodziła obowiązek tych ubezpieczeń.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06