Wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy pracownika jako podstawowy sposób wypłaty wynagrodzenia
Z początkiem 2019 roku zmianie uległy podstawowe zasady wypłaty wynagrodzenia wynikające z kodeksu pracy. Wcześniej wynagrodzenie wypłacane było pracownikowi do rąk własnych, chyba że pracownik złożył wniosek o wypłatę na rachunek bankowy.
Obecnie ta konstrukcja jest odwrócona. Od 2019 roku podstawową zasadą jest wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy pracownika. Tym samym jest to sposób domyślny. Pracownik może jednak otrzymywać wynagrodzenie w gotówce, ale wyłącznie wskutek złożenia w tym przedmiocie wniosku do pracodawcy. Taki wniosek powinien być złożony w formie papierowej lub elektronicznej.
Potwierdza to treść art. 86 § 3 kodeksu pracy: „Wypłata wynagrodzenia jest dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.”.
Warto zwrócić uwagę, że pracodawca nie może sprzeciwić się woli pracownika w tym zakresie i na przykład „zmusić” pracownika do założenia konta bankowego. Co więcej, pracownik ma prawo zmienić preferowaną przez siebie formę otrzymywania wynagrodzenia w trakcie stosunku pracy.
Zgodnie z art. 85 kodeksu pracy wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie, zaś wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Trzeba pamiętać, że dla zachowania ustalonych w danym zakładzie pracy terminów wypłaty wynagrodzenia decydujące znaczenie ma data uznania rachunku bankowego pracownika, a nie termin zlecenia przelewu przez pracodawcę.