
W aktualnym stanie prawnym, po wejściu w życie z dniem 2 stycznia 2016 r. zmian w Kodeksie pracy oraz rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015r. w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz dokumentów dołączanych do takich wniosków, wniosek pracownicy legitymującą się orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji w sprawie rezygnacji z pozostałej części urlopu macierzyńskiego, po wykorzystaniu po porodzie co najmniej 8 tygodni tego urlopu, powinien zawierać:
- imię i nazwisko pracownicy;
- wskazanie terminu powrotu do pracy.
Do wniosku pracownica ma obowiązek dołączyć:
- kopię wniosku pracownika-ojca wychowującego dziecko albo pracownika-innego członka najbliższej rodziny o udzielenie pozostałej części urlopu macierzyńskiego albo kopię oświadczenia ubezpieczonego-ojca dziecka albo ubezpieczonego-innego członka najbliższej rodziny o przerwaniu działalności zarobkowej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem przez okres odpowiadający okresowi, który pozostał do końca urlopu macierzyńskiego;
- kopię prawomocnego orzeczenia o niezdolności pracownicy do samodzielnej egzystencji.
Wskazany wyżej wniosek pracownica składa pracodawcy w terminie nie krótszym niż 7 dni przed przystąpieniem do pracy, zaś pracodawca ma obowiązek go uwzględnić.