
Tak wynika z art. 1 ust.1 Dyrektywy 2014/67/UE. Polski ustawodawca zaproponował ustawową regulację w naszym krajowym porządku prawnym. Jak będzie wyglądała odpowiedzialność wykroczeniowa?
Według Dyrektywy 2014/67/UE
Zgodnie z jej art. 20 państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszenia krajowych przepisów przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą oraz przyjmują wszystkie niezbędne środki mające zapewnić wdrożenie i przestrzeganie tych przepisów. Przewidziane kary są skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa członkowskie informują Komisję o tych przepisach najpóźniej do dnia 18 czerwca 2016 r. Niezwłocznie informują one o wszelkich późniejszych zmianach ich dotyczących.
Projekt z 04.12.2015 r. – pracodawcy delegujący pracowników na terytorium RP
Kwestia sankcji została uregulowana w art. 18 omawianego projektu ustawy. Ustawodawca proponuje wprowadzenie następujących wykroczeń dotyczących:
- niewyznaczenie przez pracodawcę delegującego pracownika na terytorium RP osoby upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z PIP lub
z innymi instytucjami, mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień, - niezłożenie do Państwowej Inspekcji Pracy przez pracodawcę delegującego pracownika na terytorium RP najpóźniej w dniu rozpoczęcia świadczenia usługi oświadczenia zawierającego informacje niezbędne
w celu przeprowadzenia kontroli sytuacji faktycznej w miejscu pracy oraz niezawiadomienie o każdej zmianie informacji zawartych w oświadczeniu, - nieprzechowywanie w okresie delegowania na terytorium RP w formie elektronicznej lub papierowej dokumentów lub ich kopii (m.in. kopii umowy, dokumentów związanych z czasem pracy, dokumentów określających wysokość wynagrodzenia pracownika delegowanego na terytorium RP wraz z wysokością dokonanych odliczeń zgodnie
z ustawodawstwem państwa członkowskiego oraz dowodów wypłaty takiemu pracownikowi wynagrodzenia lub ich kopii), - nieudostępnienie PIP w/w dokumentów (także ich tłumaczenia na język polski) nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania takiego wniosku,
- niedostarczenie na wniosek Państwowej Inspekcji Pracy w okresie 2 lat po zakończeniu wykonywania pracy przez pracownika delegowanego na terytorium RP w/w dokumentów.
Wysokość kary grzywny ustalono w granicach od 1000 zł do 30000 zł.
Projekt z 04.12.2015 r. – pracodawcy delegujący pracowników z terytorium RP
Kolejny artykuł sankcjonuje zachowanie podmiotu wysyłającego pracowników do innego państwa członkowskiego. Jak wynika z art. 19 projektu ustawy, kto będąc pracodawcą delegującym pracownika z terytorium RP lub przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, nie udziela informacji na wniosek Państwowej Inspekcji Pracy podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.
Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 3 projektu PIP ma prawo występować do pracodawcy delegującego pracownika z terytorium RP oraz przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z wnioskiem o udzielenie informacji niezbędnych do zamieszczenia w odpowiedzi na wnioski zagranicznych instytucji łącznikowych.
Tryb orzekania
W sprawach o w/w wykroczenia orzeka się na podstawie wniosku pochodzącego od inspektora pracy, w trybie określonym przepisami kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.