Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
W jakich sytuacjach konieczne jest wydanie świadectwa pracy do 30 czerwca 2017 r.?
9 maja 2017
Zmiana zasad wydawania świadectw pracy stanowiła rewolucję w prawie pracy. Jedną ze zmian była likwidacja statuowanego przez art. 97 § 11 k.p. obowiązku wydawania świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy zatrudnienia na podstawie umów terminowych. Z przepisów intertemporalnych wynika jednak, iż jeśli w dniu wejścia w życie nowelizacji nie upłynął jeszcze termin na wydanie świadectwa pracy, o którym mowa w art. 97 § 11 k.p., w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, na pracodawcy spoczywa powinność wydania świadectwa pracy w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów, tj. w terminie do 30 czerwca 2017 r.

Na mocy ustawy z dnia z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. z 2016 r., poz. 2255), zwanej dalej ustawą nowelizującą, w istotny sposób został zmieniony art. 97 k.p. statuujący obowiązek pracodawcy wydania pracownikowi świadectwa pracy. Zmiana polegała m.in. na uchyleniu obowiązku wydania pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na okres próbny lub umowy o pracę na czas określony świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy od dnia zawarcia pierwszej terminowej umowy o pracę.

Ustawodawca przewidział jednak mechanizm zapewniający uzyskanie świadectwa pracy przez pracowników wskazanych w art. 97 § 11 k.p. w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją. Statuuje go art. 22 ust. 1, 2 ustawy nowelizującej. Z przepisu tego wynika, iż jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej, tj. w dniu 1 stycznia 2017 r., nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy zgodnie z art. 97 § 11 k.p., w brzmieniu dotychczasowym, pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy za zakończone w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Świadectwo pracy powinno zostać wydane w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów, czyli do dnia 30 czerwca 2017 r. Przed upływem w/w terminu pracownik może żądać wydania świadectwa pracy za zakończone w dniu wejścia w życie ustawy okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Pracodawca obowiązany jest wydać dokument w ciągu 7 dni od dnia złożenia przez pracownika pisemnego wniosku w tej sprawie.

Na pracodawcy spoczywa zatem powinność wydania świadectwa pracy w terminie do 30 czerwca 2017 r., w sytuacji gdy w dniu 1 stycznia 2017 r. nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy w myśl art. 97 § 11 k.p., w brzmieniu obowiązującym przed zmianą przepisów. Pracodawca obowiązany będzie wydać rzeczone świadectwo wcześniej, jeżeli ze stosownym wnioskiem wystąpi pracownik. W takim przypadku świadectwo pracy powinno zostać wydane w terminie 7 dni od dnia wystąpienia przez pracownika z wnioskiem.

Świadectwo pracy, o którym mowa w art. 22 ust. 1, 2 ustawy nowelizującej, winno obejmować zakończone w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

dzarzycka.dudek@pckp.pl

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

ekspert@pckp.pl

 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06