Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Umowy terminowe pracowników tymczasowych po zmianach
3 lutego 2016
Już za niecały miesiąc zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące umów na czas określony. Pojawi się zasada limitowania zatrudnienia terminowego „33+3”. Czy będzie on miał zastosowanie do pracy tymczasowej? Jaki wpływ na ustawę z dnia 9.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych ma nowelizacja z 25.06.2015 r.?

Regulacje „tymczasowe” obecnie…

Aktualnie jeszcze obowiązująca ustawa przewidują, iż agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy.

W treści samej umowy powinny znaleźć się m.in. następujące informacje:

  • strony umowy,
  • rodzaj umowy,
  • datę zawarcia umowy,
  • wskazanie pracodawcy użytkownika,
  • ustalony okres wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej,
  • warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika.

Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych po zmianach

W art. 8 ustawy z dnia 25.06.2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw zmodyfikowano powyższe unormowania prawne (art. 7 i art. 13 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych).

Od 22.02.2016 roku agencja będzie mogła zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę na czas określony. Powyższe wynika z faktu, iż ustawodawca w ogóle zrezygnował z umów o pracę zawartych na czas wykonania określonej pracy.

Ponadto, w związku z omawianą modyfikacją, zaktualizowano także zakres treści samej umowy o pracę. Z przytoczonego powyżej wyliczenia art. 13 ust. 1 ustawy wykreślono rodzaj umowy.

Inne znowelizowane parametry

W kontekście nadchodzących zmian powstaje też pytanie czy pozostałe zmiany (np. okres wypowiedzenia, umowy na okres próbny) dotyczą pracowników tymczasowych? Odpowiedź jest negatywna, w świetle bowiem art. 5 kodeksu pracy jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami.

Kwestie dotyczące okresów wypowiedzenia umów na czas określony zawartych z pracownikami tymczasowymi reguluje art. 13 ust. 2 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

W związku natomiast z treścią art. 7 omawianej ustawy, pracownicy tymczasowi nie mogą być objęci tzw. próbą.

Podsumowując…

Kwestię stosowania kodeksu pracy do umów terminowych zawieranych z pracownikami tymczasowymi reguluje art. 21 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Zgodnie z jego aktualnym brzmieniem do umów o pracę na czas określony zawartych między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym nie stosuje się art. 251 Kodeksu pracy.

Z dniem 22.02.2016 r. znika opis „na czas określony”, co jest związane z zawężeniem podstawy zatrudnienia pracowniczego do samych umów na czas określony.

Oznacza to jednoznacznie, iż limity „33+3” nie dotyczą tej grupy pracowniczej. Ograniczenia zostały wprost wskazane w art. 20 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06