Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Sprostowanie świadectwa pracy z przyczyn stojących po stronie pracownika
10 lutego 2016
Pracownik był zatrudniony w naszej firmie na podstawie umowy o pracę na czas określony do 31.12.2015 r. W dniu 21.12. przedłożył zwolnienie lekarskie na okres od 21 do 27.12.2015 r. i poprosił kadrową o wcześniejsze wystawienie świadectwa pracy, w celu przesłania skanu tego dokumentu nowemu pracodawcy, u którego miał podjąć pracę z początkiem 2016 r. Kadrowa sporządziła świadectwo pracy „na poczekaniu” i wręczyła je pracownikowi. W związku z tym, że pracownik ten nie stawił się do pracy po zakończeniu wspomnianego L-4, lecz w rozmowie telefonicznej poinformował kadrową, że otrzymał kolejne zwolnienie lekarskie na okres od 28.01.2015 r. do 3.01.2016 r. – zaistniała potrzeba skorygowania świadectwa pracy w części dotyczącej liczby dni, za które otrzymał wynagrodzenie chorobowe w roku 2015. Korekta została przesłana na adres zamieszkania pracownika. Po jej otrzymaniu, w kolejnej rozmowie telefonicznej z kadrową w dniu 6.01.2016 r. pracownik zażądał ponownego wystawienia tego dokumentu, lecz tym razem bez podawania w nim dopisku „korekta”. Na tle przedstawionego stanu faktycznego chciałem zapytać, czy dopuszczalne jest wystawienie świadectwa pracy wcześniej niż w ostatnim dniu zatrudnienia oraz o to, czy świadectwo pracy wydane w trybie sprostowania powinno zawierać dopisek: „korekta”? 

Z praktycznego punktu widzenia, świadectwo pracy powinno zostać sporządzone nie wcześniej niż w ostatnim dniu obowiązywania umowy o pracę. Dzięki temu można zyskać niemal pewność, że jego treść uwzględni rzeczywisty przebieg pełnego okresu zatrudnienia, czyli każdą okoliczność podlegającą odnotowaniu w świadectwie pracy, która miała miejsce w całym okresie zatrudnienia. Fakt ten ma szczególne znaczenie w przypadku okresów nieobecności przypadających w ostatnich dniach obowiązywania umowy o pracę. Z uwagi na potencjalną możliwość wystąpienia tego typu zdarzeń, wydanie świadectwa pracy przed ostatnim dniem obowiązywania umowy obarczone będzie ryzykiem, a w konsekwencji koniecznością dokonania korekty wydanego już świadectwa pracy.   

Zawarte w treści świadectwa pracy informacje powinny opierać się na zweryfikowanym stanie faktycznym ustalonym na datę sporządzenia omawianego dokumentu. Jeżeli pomimo dochowania należytej staranności treść świadectwa pracy zawiera dane niezgodne z rzeczywistym stanem faktycznym, wówczas pracownik może zainicjować procedurę jego sprostowania. Nie ma przy tym znaczenia, że konieczność dokonania korekty jest następstwem zdarzeń stojących po stronie pracownika, w tym m.in. wprowadzenia pracodawcy w błąd, co do informacji podlegających zamieszczeniu w świadectwie pracy.

Sprostowane świadectwo pracy powinno być wydane z datą jego sporządzenia, tj. datą w której dokonano korekty. Zaleca się, aby wydanemu w tym trybie świadectwu pracy towarzyszyło pismo przewodnie wyjaśniające motywy sprostowania oraz wskazujące elementy treści świadectwa pracy, które zostały skorygowane.

Zgodnie z § 5 ust. 1 zd. 2 oraz ust. 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.05.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. Nr 60, poz. 282 ze zm.) w razie uwzględnienia przedłożonego przez pracownika wniosku o sprostowanie świadectwa pracy pracodawca wydaje nowe świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia otrzymania tego wniosku, natomiast poprzednio wydane świadectwo usuwa z akt osobowych pracownika i niszczy je.

Jak z powyższego wynika, skorygowane świadectwo pracy jest całkowicie „nowym” dokumentem, stanowiącym poprawioną formę jego poprzedniej wersji, wydanym według wzoru stanowiącego załącznik do przywołanego rozporządzenia. Ani przedmiotowy wzór, ani też przepisy rozporządzenia nie przewidują zamieszczania w treści sprostowanego świadectwa jakichkolwiek zapisów typu „korekta”, „sprostowanie” itp., wskazujących na fakt, iż dokument ten został sporządzony w trybie sprostowania pierwotnej jego wersji. Tego typu działanie jest dość powszechną praktyką, która jako nieznajdująca oparcia w przepisach nie zasługuje na aprobatę.

Przepisy nie przewidują również obowiązku odesłania przez pracownika pierwotnej wersji skorygowanego świadectwa pracy. W piśmie przewodnim, towarzyszącym przesyłanej korekcie świadectwa pracy, pracodawca może oczywiście poprosić pracownika o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Niemniej jednak jego zwrot zależy wyłącznie od dobrej woli pracownika. W rezultacie może się zdarzyć, że pracownik będzie posiadał dwa świadectwa pracy dokumentujące ten sam okres, tzn. jego wersję pierwotną oraz wersję po korekcie. W celu uniknięcia wynikających z tego faktu nieporozumień, pracodawca powinien przechowywać w części „C” akt osobowych tego pracownika skorygowane świadectwo pracy wraz ze wspomnianym pismem.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06