Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Czy pracodawca samodzielnie wykonujący zadania służby bhp ma obowiązek realizacji wszystkich jej zadań?
5 lutego 2016
Dzień dobry. Jestem pracodawcą, który zatrudnia 8 pracowników. W trybie art. 237 ze znaczkiem 11 § 1 kodeksu pracy (dalej: KP) samodzielnie wykonuję zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zastanawiam się, czy w takim układzie jestem zobowiązany wykonywać wszystkie zadania przypisane tej formacji, które zostały wymienione w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2.09.1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zm.). W szczególności chodzi mi o wyrażony w § 2 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia obowiązek sporządzania i przedstawiania pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.

Zgodnie z art. 23711 § 1 zd. 2 KP, pracodawca, na którym nie spoczywa obowiązek utworzenia służby bhp może samodzielnie wykonywać jej zadania pod warunkiem, że zatrudnia:

a). do 10 pracowników

albo

b). do 20 pracowników, jeżeli został zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Dodatkowym warunkiem pozwalającym na samodzielne pełnienie zadań służby bhp przez pracodawcę jest ukończenie 64-godzinnego szkolenia, którego szczegółowy program został przedstawiony w III części załącznika do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27.07.2004 r. w sprawie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 180, poz. 1860 ze zm.).

Na tego typu pracodawcy ciąży pełen katalog obowiązków wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia w/s służby bhp. Oczywiście sposób realizacji każdego z tych obowiązków, a zwłaszcza tych wymienionych w pkt  2, 3, 8 i 20b) wymaga „odpowiedniego” stosowania.

Tym samym, pracodawca ten również zobowiązany jest do sporządzania co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.

Przy czym, analiza ta nie będzie wymagała formalnego przedstawienia pracodawcy, gdyż ten w omawianej sytuacji jest jej autorem, zaś zawarte w niej „propozycje przedsięwzięć” będą w istocie jego własnymi „planami przedsięwzięć”.
 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06