Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę – obowiązek informacyjny
8 marca 2019
Coraz częściej na rynku dochodzi do różnego rodzaju przekształceń właścicielskich podmiotów będących pracodawcami. Ich źródłem mogą być przekształcenie, łączenie i podział spółek prawa handlowego, ale także takie umowy cywilnoprawne dotyczące przedsiębiorstw jak sprzedaż czy dzierżawa. Prowadzą one do zmiany pracodawcy w oparciu o regulację art. 231 kodeksu pracy. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, czyli tak zwany transfer zakładu pracy, wiąże się jednak z szeregiem obowiązków, które ustawodawca nakłada na nowego, a w niektórych przypadkach także na dotychczasowego pracodawcę.

Podstawowym obowiązkiem ciążącym zarówno na nowym jak i dotychczasowym pracodawcy jest tak zwany obowiązek informacyjny. Były i obecny pracodawca są zobowiązani do poinformowania na piśmie pracowników o istotnych warunkach przejścia zakładu pracy. W takiej sytuacji pracownik musi dowiedzieć się o:

  • przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części,
  • jego przyczynach,
  • skutkach prawnych, ekonomicznych i socjalnych, które będą dotyczyć pracowników,
  • zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, a w szczególności:
  • warunków pracy,
  • warunków płacy,
  • warunków przekwalifikowania.

Wszystkie powyżej wskazane informacje mają niezwykle istotne znaczenie dla pracowników, dlatego też ustawodawca zastrzegł, iż pracodawca powinien przekazać je niepóźniej niż na 30 dni przed planowanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.

Pracodawcy muszą dopełnić swoich obowiązków w omawianym zakresie w przypadku, gdy nie działają u nich zakładowe organizacje związkowe.

Na skutek przejścia zakładu pracy lub jego części nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy. Dlatego też każdy z pracowników powinien zostać poinformowany w ustawowym terminie, a brak stosownego zawiadomienia nie może wiązać się dla niego z negatywnymi konsekwencjami. Ustawodawca nie przewidział jednak sankcji dla pracodawcy, który nie dopełni swojego obowiązku informacyjnego w razie transferu zakładu pracy. W orzecznictwie panuje pogląd, iż brak zawiadomienia pracowników nie stanowi jednak ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy i nie stwarza zagrożenia dla kontynuowania stosunku pracy (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 maja 2003 r., sygn. akt I PKN 219/2001, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 stycznia 2002 r., sygn. akt I PKN 779/00).

Jeśli zaś u pracodawcy działają organizacje związkowe, to wszystkie wyżej wymienione informacje pracodawca ma obowiązek przekazać związkom zawodowym i to dopiero one przedstawiają je swoim członkom. Co więcej, to związki zawodowe w takim przypadku prowadzą negocjacje z pracodawcą, który chce zmienić dotychczasowe warunki zatrudnienia. Do zawarcia porozumienia powinno dojść w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o planowanym transferze. Jeśli jednak konsensus nie zostanie wypracowany, to pracodawca może samodzielnie podjąć decyzję o zmianie warunków zatrudnienia.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06