Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Pracodawca nie ma obowiązku informować pracownika o braku zamiaru przedłużenia terminowej umowy o pracę
14 września 2016
Dzień dobry, W okresie od 1.01. do 30.06.2016 r. byłem zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony. Czy istnieją przepisy, które obligują pracodawcę do poinformowania pracownika o tym, że nie ma zamiaru z nim podpisywać kolejnej umowy o pracę lub wydłużyć okresu aktualnie obowiązującej umowy o pracę? Czy przed nadejściem terminu, na który została zawarta umowa o pracę pracodawca rzeczywiście nie musi wręczyć pracownikowi pisma informującego o rozwiązaniu umowy o pracę, tak jak to ma miejsce w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązaniu bez wypowiedzenia?

Umowa o pracę na czas określony, co do zasady, rozwiązuje się z nadejściem terminu, na który została zawarta. Termin ten powinien być oznaczony w jej treści.

Przed określoną w ten sposób datą, umowa ta może zostać rozwiązana na mocy jednostronnej czynności prawnej dokonanej przez jedną z jej stron (wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia), dwustronnej czynności prawnej obydwu stron (porozumienie), a w szczególnych przypadkach może wygasnąć (np. śmierć jednej ze stron, upływ 3-miesięcznego pobytu pracownika w areszcie tymczasowym). Zarówno jednostronna, jak i dwustronna czynność prawna zmierzająca do rozwiązania umowy o pracę powinna zostać dokonana na piśmie.  

Jeżeli jednak nie nastąpi żadne z wymienionych powyżej zdarzeń, wówczas omawiana umowa o pracę będzie trwać do wskazanego w jej treści terminu. W takim przypadku do jej rozwiązania dochodzi niejako samoczynnie, z mocy samego prawa. Nie ma zatem potrzeby składania jakichkolwiek oświadczeń przez strony stosunku pracy. W szczególności zaś, pracodawca nie jest zobowiązany informować pracownika na piśmie o zbliżającym się ostatnim dniu obowiązywania terminowej umowy o pracę.

Również żaden z przepisów prawa pracy nie nakłada na pracodawcę obowiązku poinformowania pracownika o braku zamiaru przedłużenia obowiązywania kończącej się umowy o pracę, czy też obowiązku poinformowania pracownika o braku zamiaru zawarcia z nim kolejnej tego typu umowy.

W związku z zakończeniem obowiązywania terminowej umowy o pracę i braku po stronie pracodawcy woli dalszego zatrudniania pracownika, ten ostatni otrzyma świadectwo pracy, które będzie jedynym dokumentem wydanym w związku z zakończoną umową o pracę.
 

 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06