Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Polska ustawa o delegowaniu pracowników (prawie) gotowa
30 marca 2016
18 czerwca bieżącego roku mija termin wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, zmieniającej rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym. Na jakim etapie są polskie prace legislacyjne?

Projekt z 2015 r.

Przypomnijmy, iż w grudniu 2015 r. MPiPS zaproponowało projekt ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów - UC40). Ustawa obejmowała następujące zagadnienia:

  • delegowanie pracowników na terytorium RP,
  • kontrolę przepisów o delegowaniu pracowników
  • zakres i realizację obowiązków informacyjnych związanych
    z delegowaniem pracowników,
  • współpracę z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania pracowników,
  • ochronę pracowników delegowanych.

Aktualnie trwające prace…

Obecnie jest procedowany projekt w wersji z 15.03.2016 r., w którym Ministerstwo proponuje ujęcie następujących obszarów:

  • delegowania pracowników na terytorium RP w ramach świadczenia usług,
  • kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu pracowników oraz realizacji obowiązków informacyjnych związanych z delegowaniem pracowników,
  • współpracy z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania pracowników,
  • ochrony pracowników delegowanych na i z terytorium RP,
  • postępowania związanego z realizacją wniosków o powiadomienie
    o decyzji w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz o egzekucję takiej kary lub grzywny, nałożonej na pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP.

Dodatkowe zadania PIP

Łatwo zauważyć, iż do zmodyfikowanego projektu dołączono punkt dotyczący administracyjnych kar pieniężnych lub grzywien administracyjnych. Także i tymi obszarami ma zająć się Państwowa Inspekcja Pracy, co wynika wprost z art. 9 ust 2 pkt 5 i 6 projektu ustawy o delegowaniu pracowników. Dodane obowiązki dotyczą:

  • powiadamiania pracodawcy delegującego pracownika z terytorium RP
    o decyzji w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej,
  • powiadamiania pracodawcy delegującego pracownika z terytorium RP
    o wniosku o egzekucję administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej nałożonej na takiego pracodawcę, w związku
    z naruszeniem przepisów dotyczących delegowania pracowników
    z terytorium RP oraz sprawdzanie i przekazywanie naczelnikowi urzędu skarbowego takiego wniosku.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku będzie się to odbywało na wniosek organu wnioskującego. Zgodnie z art. 40 projektu ustawa wchodzi w życie z dniem 18 czerwca 2016 r.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06