Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Ograniczenia w zakresie powierzania wykonywania pracy tymczasowej
9 czerwca 2017
Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych statuuje ograniczenia w zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Przy czym katalog prac, które nie mogą zostać powierzone pracownikom tymczasowym, został zmodyfikowany przez ustawę z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw, zwaną dalej ustawą nowelizującą.

Zakaz zatrudniania pracownikowi tymczasowemu na stanowisku, na którym zatrudniony był pracownik zwolniony z przyczyn niedotyczących pracowników

Jedną z bardziej istotnych zmian wprowadzonych przez ustawę nowelizującą jest nadanie nowego brzmienia zakazowi zatrudniania pracownika tymczasowego na stanowisku, na którym zatrudniony był pracownik, z którym pracodawca użytkownik rozwiązał stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 8 pkt 3 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych: pracownikowi tymczasowemu nie może zostać powierzone wykonywanie na rzecz pracodawcy użytkownika pracy tego samego rodzaju co praca wykonywana przez pracownika pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, jeżeli taka praca miałaby być wykonywana w jakiejkolwiek jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika położonej w gminie, na terenie której znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której był zatrudniony zwolniony pracownik.

Dotychczas przepis ten zakazywał powierzania pracownikowi tymczasowemu wykonywania na rzecz pracodawcy użytkownika  pracy na stanowisku, na którym, w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Niezwykle istotną różnicą pomiędzy nowym a starym brzmieniem przepisu jest zastąpienie zwrotu „stanowisko pracy” zwrotem „rodzaj pracy”. Rzeczona zmiana miała uzasadnienie praktyczne. Dotychczas pracodawca chcący zatrudnić pracownika tymczasowego w miejsce zwolnionego pracownika zmieniał tylko nazwę stanowiska, podczas gdy rodzaj wykonywanej pracy pozostawał bez zmian. Nowe brzmienie przepisu pozwoli na wyeliminowanie tych praktyk.

Dodatkowo wprowadzono ograniczenia o charakterze terytorialnym. Obecnie pracownik tymczasowy nie może wykonywać tej samej pracy co zwolniony pracownik w jakiejkolwiek jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika położonej w gminie, na terenie której znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której zwolniony pracownik był zatrudniony.

W projekcie ustawy nowelizującej wyjaśniono, iż „celem tej regulacji jest uniemożliwienie obchodzenia obecnie obowiązującego przepisu poprzez powierzanie wykonywania pracy tego samego rodzaju w tej samej lub w innej jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika albo tworzenie w tym celu nowych jednostek organizacyjnych”.

Zakaz powierzania pracownikowi tymczasowemu pracy wymagającej uzbrojenia

Novum stanowi art. 8 pkt 4 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Przepis ten zabrania powierzania pracownikowi tymczasowemu wykonywania na rzecz pracodawcy użytkownika pracy wymagającej uzbrojenia pracownika ochrony w broń palną bojową lub przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, których posiadanie wymaga uzyskania pozwolenia, o którym mowa w ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 576 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o broni i amunicji.

Przedmiotowa zmiana ma swoje źródło w postanowieniach ustawy o broni i amunicji. Wynika z niej, iż  podmioty, które uzyskały świadectwo broni zgodnie z art. 29 ustawy o broni i amunicji (m.in. przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia), mogą udostępniać tę broń wyłącznie osobom zatrudnionym u nich.

Pracownik tymczasowy nie jest pracownikiem pracodawcy użytkownika. Jest on pracownikiem agencji pracy tymczasowej. Oznacza to, iż w świetle postanowień ustawy o broni i amunicji pracodawca użytkownik nie może zatrudnić pracownika tymczasowego przy pracy wymagającej uzbrojenia w broń palną. Jednakże dotychczas zakaz ten nie był respektowany. Koniecznym zatem stało się sformułowanie wprost w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych zakazu wykonywania przez pracowników tymczasowych na rzecz pracodawców użytkowników pracy w ochronie wymagającej uzbrojenia w broń palną bojową lub przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, których posiadanie wymaga uzyskania pozwolenia.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

dzarzycka.dudek@pckp.pl

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

ekspert@pckp.pl

 

 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06