Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w okresie zimowym
28 stycznia 2019
Zapewnienie właściwych warunków pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy, niezależnie od liczby zatrudnianych pracobiorców oraz formy organizacyjno-prawnej. Niektóre obowiązki pracodawcy w zakresie BHP różnią się w zależności od pory roku Zimą pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom odpowiednią temperaturę na stanowiskach pracy w budynkach i środki chroniące przed zimnem pracującym poza nimi.

Przepisy określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy. Przy lekkiej pracy fizycznej temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. W pozostałych przypadkach pracownicy powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni Celsjusza. Przepisy nie regulują minimalnej temperatury na otwartej przestrzeni, w której mogą pracować pracownicy. Jeżeli pracodawca zapewni pracownikom, którzy świadczą pracę na wolnym powietrzu, właściwą odzież ochronną, to ci nie mogą powstrzymywać się od jej wykonywania nawet przy bardzo niskich temperaturach. Rodzaje środków ochrony indywidualnej wskazuje załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W przypadku prac na zewnątrz pomieszczeń, gdzie występuje narażenie na działanie niskich temperatur, w tym złych warunków atmosferycznych, pracodawca powinien zapewnić odzież ochronną, nakrycia głowy oraz środki ochrony kończyn górnych i dolnych.

Pracownicy wykonujący pracę na otwartej przestrzeni muszą jednak mieć możliwość skorzystania z pomieszczenia, w którym temperatura nie będzie niższa niż 16 stopni Celsjusza. Ogólny obowiązek utworzenia takiego pomieszczenia wynika z treści § 45 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Na tej podstawie pracodawca powinien tak usytuować i zorganizować stanowiska pracy na zewnątrz pomieszczeń, aby pracownicy byli chronieni przed zagrożeniami zawiązanymi w szczególności z warunkami atmosferycznymi, w tym opadami, niską lub wysoką temperaturą i silnym wiatrem. Natomiast zgodnie z § 44 Załącznika nr 3 do przywołanego rozporządzenia, przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nie ogrzewanych pomieszczeniach należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. Na każdego pracownika najliczniejszej zmiany powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni, przy czym całkowita powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2. W razie gdy ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli w okresie od 1 listopada do 31 marca temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza, to pracodawca ma obowiązek zapewnić odzież ochronną, posiłki regeneracyjne i ciepłe napoje. Te obowiązki ciążą na nim wobec pracowników, którzy wykonują swoją pracę na otwartej przestrzeni, a praca ta wiąże się z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu na poziomie przewyższającym:

  • 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn,
  • 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet.

Stanowiska, na których przysługują ciepłe posiłki i napoje, pracodawca określa w regulaminie pracy po osiągnięciu porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników. Szczegóły w zakresie rodzajów posiłków, napojów, przypadki oraz warunki ich wydawania określone zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 maja1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

W okresie zimowym pracodawca może skierować swoich pracowników do odśnieżania dachów, w celu zapewnienia bezpieczeństwa innym pracownikom. Trzeba pamiętać, że taką pracę można powierzyć wyłącznie pracownikowi, który posiada aktualne orzeczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na wysokości. Obowiązkiem pracodawcy jest także zapewnienie właściwych środków ochrony przed upadkiem z wysokości (m.in. kask oraz obuwie zabezpieczające przed poślizgnięciem). Z kolei pracownik ma obowiązek stosować sprzęt zapewniającym mu bezpieczeństwo.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06