Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Utrata zaufania do pracownika jako przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę
25 stycznia 2019
Przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna i rzeczywista, nie musi mieć jednak szczególnej wagi lub doniosłości. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego, sygn. akt IV P 67/15, utrata zaufania do pracownika może stanowić przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie, jeżeli znajduje oparcie w przesłankach natury obiektywnej i racjonalnej, a ponadto nie jest wynikiem arbitralnych ocen lub subiektywnych uprzedzeń.

W omawianym kontekście istotna jest nie sama utrata zaufania pracodawcy do pracownika, lecz przyczyny, które ją spowodowały. Zaufanie pracodawcy ma szczególne znaczenie w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych. Dlatego utrata zaufania pracodawcy do pracownika zajmującego kierownicze stanowisko uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę także wtedy, gdy nie można pracownikowi przypisać winy, jednakże obiektywnie nosi ono cechy naruszenia obowiązków pracowniczych w zakresie dbałości o dobro lub mienie pracodawcy. W przypadku wskazania kilku przyczyn utraty zaufania, decydujący charakter ma nie czynnik ilościowy, ale jakościowy, który polega na ocenie, czy wszystkie łącznie wskazane podstawy dostatecznie uzasadniają wypowiedzenie, choćby każda z nich osobno nie stanowiła dostatecznej przesłanki rozwiązania stosunku pracy. Zaufanie w relacji pracowniczej oznacza istnienie pewnej więzi między stronami stosunku pracy. Polega ona na możliwości polegania na pracowniku, zaufaniu, że powierzone zadania będzie wykonywał z należytą starannością i sumiennością, wykazując przy tym zaangażowanie i kreatywność.

Podanie przez pracodawcę jako przyczyny wypowiedzenia jedynie słów "utrata zaufania" nie spełnia wymogów konkretności i jest sprzeczne z art. 30 § 4 kodeksu pracy. Nie jest bowiem konkretną przyczyną, która umożliwiałaby dokonanie przez sąd oceny, czy wypowiedzenie umowy o pracę było faktycznie uzasadnione.

W razie braku zapoznania pracownika z powodem rozwiązania z nim umowy o pracę, pracodawca ograniczający się tylko do ogólnego sformułowania "utrata zaufania" naraża się na poważne ryzyko przegrania procesu. Dlatego pracodawca przygotowując wypowiedzenie powinien opisać szczegółowo okoliczności, które stanowią przyczynę podjęcia takiej decyzji, aby później uniknąć przed sądem zarzutu braku konkretności tej przyczyny. Choć przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna i prawdziwa, to jednak nie musi być to okoliczność szczególnej wagi. Wynika to z faktu, że wypowiedzenie jest zwykłym sposobem rozwiązania umowy o pracę. Sąd pracy, dokonując oceny zasadności wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, bierze pod uwagę sytuację i stan wiedzy pracodawcy w momencie wręczania pracownikowi wypowiedzenia. Natomiast późniejsze zmiany okoliczności nie mogę tu być brane pod uwagę.

Podsumowując, utrata zaufania do pracownika może stanowić przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę, gdy znajduje oparcie w przesłankach natury obiektywnej oraz racjonalnej i nie jest wynikiem arbitralnych ocen lub subiektywnych uprzedzeń. Dotyczy to również pracownika zajmującego kierownicze stanowisko, nawet przy założeniu bardziej rygorystycznych kryteriów oceny takiego pracownika.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06