
Wiadomości
Nadchodzące zmiany w zasadach zawierania umów o pracę na okres próbny
4 maja 2015
Sejm aktualnie pracuje nad znaczącą nowelizacją Kodeksu pracy, która dotyczy przede wszystkim zasad zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę na czas określony. Zakres planowanych zmian jest jednak o wiele szerszy i obejmuje również dopuszczalność zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę na okres próbny, dopuszczalność i długość okresów wypowiedzenia umów o pracę na czas określony oraz zasady zwalniania pracowników z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia.
Do zmian o dużym znaczeniu praktycznym zaliczyć należy zmianę zasad zatrudniania pracowników w oparciu o umowę o pracę na okres próbny.
W aktualnym stanie prawnym umowa o pracę na okres próbny może poprzedzać każdą z pozostałych umów o pracę, zaś okres próbny nie może przekraczać 3 miesięcy. Z kolei orzecznictwo sądowe (np. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 215/99, OSNAP 2000/24/890) dopuściło możliwość kilkakrotnego zawarcia umowy na okres próbny z tym samym pracownikiem, jeżeli wiąże się z zatrudnieniem na innym stanowisku lub przy innych czynnościach i nie zmierza w oczywisty sposób do obejścia przepisów, np. art. 251 k.p. Naruszenie wskazanych zasad określających możliwość ponownego posłużenia się przez strony umową o pracę na okres próbny oznacza, że taka umowa w razie sporu może zostać poczytana za umowę o pracę na czas określony.
Planowane zmiany zmierzają do swego rodzaju dookreślenia przesłanek umożliwiających posłużenie się przez strony umową o pracę na okres próbny.
W nowym stanie prawnym umowa o pracę na okres próbny będzie mogła być zawarta w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia do wykonywania pracy określonego rodzaju, przy czym, co do zasady, pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na okres próbny tylko raz.
Przepisy będą jednak wprost przewidywały sytuacje, w których uzasadnione będzie ponowne zawarcie z tym samym pracownikiem umowy o pracę na okres próbny.
Jedno z rozwiązań zawartych w projekcie zakłada, że ponowne zawarcie umowy na okres próbny z pracownikiem będzie możliwe, jeżeli pracownik ma być zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy. Taka regulacja znajduje uzasadnienie w dotychczasowym orzecznictwie sądowym, w szczególności w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 4 września 2013 r. (sygn. akt I PK 358/12, OSNP 2014/5/70), w którym Sąd orzekł, że dopuszczalne jest zawarcie między tymi samymi stronami kolejnej umowy o pracę na okres próbny na innym stanowisku pracy (przy pracach różnych rodzajów).
Projekt przewiduje również, że ponowne zawarcie umowy na okres próbny między tymi samymi stronami będzie dopuszczalne w przypadku wystąpienia znaczącej przerwy w zatrudnieniu. Zgodnie z projektem strony będą miały taką możliwość, jeżeli pracownik ma być zatrudniony do wykonywania tego samego rodzaju pracy, lecz po upływie co najmniej 3 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę. W tych okolicznościach dopuszczalne będzie nie więcej niż jednokrotne ponowne zawarcie umowy na okres próbny po co najmniej 3-letniej przerwie w zatrudnieniu u pracodawcy.
Projekt przeszedł I czytanie na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się w dniu 22 kwietnia br., i został skierowany do dalszych prac.
W aktualnym stanie prawnym umowa o pracę na okres próbny może poprzedzać każdą z pozostałych umów o pracę, zaś okres próbny nie może przekraczać 3 miesięcy. Z kolei orzecznictwo sądowe (np. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 215/99, OSNAP 2000/24/890) dopuściło możliwość kilkakrotnego zawarcia umowy na okres próbny z tym samym pracownikiem, jeżeli wiąże się z zatrudnieniem na innym stanowisku lub przy innych czynnościach i nie zmierza w oczywisty sposób do obejścia przepisów, np. art. 251 k.p. Naruszenie wskazanych zasad określających możliwość ponownego posłużenia się przez strony umową o pracę na okres próbny oznacza, że taka umowa w razie sporu może zostać poczytana za umowę o pracę na czas określony.
Planowane zmiany zmierzają do swego rodzaju dookreślenia przesłanek umożliwiających posłużenie się przez strony umową o pracę na okres próbny.
W nowym stanie prawnym umowa o pracę na okres próbny będzie mogła być zawarta w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia do wykonywania pracy określonego rodzaju, przy czym, co do zasady, pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na okres próbny tylko raz.
Przepisy będą jednak wprost przewidywały sytuacje, w których uzasadnione będzie ponowne zawarcie z tym samym pracownikiem umowy o pracę na okres próbny.
Jedno z rozwiązań zawartych w projekcie zakłada, że ponowne zawarcie umowy na okres próbny z pracownikiem będzie możliwe, jeżeli pracownik ma być zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy. Taka regulacja znajduje uzasadnienie w dotychczasowym orzecznictwie sądowym, w szczególności w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 4 września 2013 r. (sygn. akt I PK 358/12, OSNP 2014/5/70), w którym Sąd orzekł, że dopuszczalne jest zawarcie między tymi samymi stronami kolejnej umowy o pracę na okres próbny na innym stanowisku pracy (przy pracach różnych rodzajów).
Projekt przewiduje również, że ponowne zawarcie umowy na okres próbny między tymi samymi stronami będzie dopuszczalne w przypadku wystąpienia znaczącej przerwy w zatrudnieniu. Zgodnie z projektem strony będą miały taką możliwość, jeżeli pracownik ma być zatrudniony do wykonywania tego samego rodzaju pracy, lecz po upływie co najmniej 3 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę. W tych okolicznościach dopuszczalne będzie nie więcej niż jednokrotne ponowne zawarcie umowy na okres próbny po co najmniej 3-letniej przerwie w zatrudnieniu u pracodawcy.
Projekt przeszedł I czytanie na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się w dniu 22 kwietnia br., i został skierowany do dalszych prac.
Zobacz także:
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06