Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Kto może ubiegać się o subwencję z Tarczy Finansowej?
15 maja 2020
Tarcza Finansowa to odpowiedź rządzących na zarzuty kierowane przez przedsiębiorców, iż wsparcie, przewidziane Tarczą Antykryzysową w pierwotnym brzmieniu nie jest wystarczające i w niewielkim zakresie rozwiązuje zaistniałe problemy spowodowane epidemią koronawirusa. Wsparcie finansowe z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) ma na celu wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które ucierpiały na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Program ten zakłada bowiem udzielanie subwencji finansowych, które w istotnej części mogą być bezzwrotne.

Z tego rodzaj środków będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, niezależnie od formy prawnej wykonywania działalności gospodarczej, którzy są kwalifikowani jako mikroprzedsiębiorcy albo mali lub średni przedsiębiorcy. Mikroprzedsiebiorcą jest podmiot, który zatrudnia co najmniej 1 pracownika oraz nie więcej niż 9 pracowników (nie wliczając przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną) oraz którego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza kwoty 2 mln EURO.

Do grupy Małych Średnich Przedsiębiorców zalicza się natomiast przedsiębiorców zatrudniających do 249 pracowników (nie wliczając przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną) oraz którego roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln EURO, a przy tym nie jest mikroprzedsiębiorcą ani dużym przedsiębiorcą. Zgodnie z opracowaniem PFR spełnienie warunków opisanych powyżej weryfikuje się na dzień 31 grudnia 2019 roku i na tej podstawie ustala się status danego przedsiębiorcy.

Należy pamiętać, że na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy i obliczenie liczby pracowników pod uwagę bierze się wyłącznie osoby związane z przedsiębiorcą umową o pracę, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich, urlopach bezpłatnych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego, a następnie wyraża się ją w przeliczeniu na pełne etaty. Trzeba pamiętać, że ten sposób liczenia liczby pracowników różni się od ustalenia stanu zatrudnienia na wszystkie pozostałe potrzeby omawianego programu (wysokości subwencji i poziomu jej umorzenia).

Dodatkowo przedsiębiorca, który spełnia warunki opisane powyżej, chcąc ubiegać się o subwencję, musi wykazać spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19. Tym samym pierwszym miesiącem, w którym przedsiębiorca może wykazać stratę, jest marzec 2020 roku. Przychód osiągnięty w tym miesiącu można porównać, zależnie od decyzji przedsiębiorcy, do lutego 2020 roku albo marca 2019 roku.

Kolejnym warunkiem przewidzianym dla podmiotów ubiegających się o wsparcie z Tarczy Finansowej jest prowadzenie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2019 roku oraz na dzień składania wniosku. Ponadto wobec przedsiębiorcy na dzień złożenia wniosku nie mogła zostać:

  • otwarta likwidacja na podstawie przepisów Kodeks spółek handlowych,
  • otwarte postępowanie upadłościowe na podstawie przepisów ustawy Prawo upadłościowe,
  • otwarte postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie przepisów ustawy Prawo restrukturyzacyjne.

Co więcej, przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 roku lub na dzień złożenia wniosku nie może zalegać w płatności podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne.

Subwencje finansowe są przewidziane wyłącznie dla przedsiębiorców, którzy posiadają rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, są zarejestrowani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) oraz którego główny beneficjent rzeczywisty (tj. beneficjent rzeczywisty w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wywierający największy decydujący wpływ na czynności lub działania podejmowane przez przedsiębiorcę spośród innych beneficjentów rzeczywistych) nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych. Wyjątkowo dopuszcza się odejście od powyższego warunku tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca i/lub jego beneficjent rzeczywisty zobowiążą się do przeniesienia rezydencji podatkowej na terytorium EOG w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia wsparcia.

Na zakończenie warto dodać, że subwencja nie zostanie przyznana przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą:

  • w zakresie produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka;
  • będąc instytucją kredytową, spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową, firmą inwestycyjną, instytucją pożyczkową, zakładem ubezpieczeń, zakładem reasekuracji, funduszem emerytalnym, funduszem inwestycyjnym i innym przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania oraz podmiotem zarządzającym aktywami, dostawcą usług płatniczych oraz inną instytucją finansową, a także agencją ratingową;
  • w obszarach wątpliwych z powodów etyczno-moralnych.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06