
Zgodnie z art. 234 § 1 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany ustalić okoliczności i przyczyny wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Ponadto, jeśli pracodawca jest płatnikiem zasiłku, dokonuje on wypłaty świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala okoliczności i przyczyny wypadku w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących, a także osób wykonujących pracę na podstawie umowy uaktywniającej, o której mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. ZUS dokonuje wówczas oceny, czy zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy przy ustalaniu uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego.
O wydanie opinii w zakresie uznania zdarzenia za wypadek przy pracy może także zwrócić się płatnik składek wypłacający zasiłek, albo ubezpieczony, któremu zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego jest wypłacany przez płatnika składek. Do takiego wniosku powinna jednak zostać dołączona dokumentacja dotycząca wypadku przy pracy, w tym protokół powypadkowy lub karta wypadku przy pracy.