Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Jak uzyskać status agencji pracy tymczasowej?
12 września 2013
TAGI: rekrutacja
Aktualnie obowiązujące przepisy regulują problematykę tzw. leasingu pracowniczego. Występuje w przypadku agencji pracy tymczasowej wynajmującej pracę pracownika tymczasowego na rzecz pracodawcy użytkownika. Jak uzyskać status agencji zatrudnienia?
Podstawowe akty prawne dotyczące pracy tymczasowej

Unormowania dotyczące uzyskiwania statusu agencji pracy tymczasowej zostały określone w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Aktem prawnym określającym warunki zatrudnienia pracowników tymczasowych oraz obowiązki agencji i pracodawcy użytkownika jest ustawa z dnia 09.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Nowelizacja przepisów w 2013r.


Ustawą z dnia 13.06.2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 829) legislator wprowadził zmiany m.in. do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Obowiązująca od 23.08.2013 r. nowelizacja polega m.in. na uchyleniu art. 19a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj. zniesieniu obowiązku: posiadania lokalu przeznaczonego na biuro agencji, posiadania wyposażenia w podstawowy sprzęt techniczny umożliwiający prowadzenie działalności agencji zatrudnienia czy też zapewnienia osoby z wykształceniem co najmniej średnim dla obsługi osób korzystających z usług w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej.

Warunki formalne


Podmiot zamierzający wykonywać usługi lub świadczący usługi agencji pracy tymczasowej powinien łącznie spełniać następujące warunki: brak zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (jeśli był obowiązany do ich opłacania); niekaralność za przestępstwa lub wykroczenia, o których mowa w art. 121-121b ustawy o promocji zatrudnienia (…); bycie podmiotem, w stosunku do którego nie została otwarta likwidacja lub nie ogłoszono jego upadłości.

Rejestracja podmiotu jako agencji pracy tymczasowej – organ właściwy


W świetle art. 18 ust. 1 pkt 4 ustawy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pracy tymczasowej jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia. Wyjątki zwalniające z obowiązku rejestracyjnego wskazane zostały w art. 18 c ustawy.

Rejestr agencji zatrudnienia jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego dla siedziby agencji. Rejestr jest jawny i może być prowadzony w formie dokumentu elektronicznego.

Wymagane dokumenty – wniosek podmiotu


Jak wynika z art. 18e ustawy marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na podstawie pisemnego wniosku złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić agencję zatrudnienia. We wniosku muszą zostać wskazane następujące dane: oznaczenie podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru; adres zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz adresy, pod którymi będzie prowadzona działalność; oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności; numer NIP; numer w KRS albo numer w ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli został nadany, oraz nazwę i adres organu ewidencyjnego; adres poczty elektronicznej.

Oświadczenie podmiotu


Niezależnie od wniosku, należy także przedłożyć stosowne oświadczenia oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty związanej z wydaniem certyfikatu (do wglądu lub kopię). W oświadczeniu należy potwierdzić, iż dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą oraz, że podmiot ubiegający się o wpis zna i spełnia warunki prowadzenia agencji zatrudnienia w zakresie pracy tymczasowej - określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Oświadczenie powinno również zawierać: oznaczenie podmiotu prowadzącego agencję zatrudnienia oraz adres zamieszkania lub siedziby; oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia; podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Uzyskanie statusu agencji zatrudnienia

W celu stwierdzenia czy podmiot spełnia warunki prowadzenia działalności agencji zatrudnienia w zakresie wskazanym w art. 18h ustawy organ rejestrujący jest uprawniony do weryfikacji danych zawartych w dokumentacji wnioskowej jeszcze przed zarejestrowaniem podmiotu.

Marszałek województwa wydaje certyfikat o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru, który uprawnia do świadczenia usług. Certyfikat zawiera w szczególności: nazwę podmiotu; adres siedziby podmiotu; numer w rejestrze; datę dokonania wpisu do rejestru oraz datę dokonania pierwszego wpisu do rejestru w przypadku wydania certyfikatu z powodu zmiany oznaczenia podmiotu lub adresu siedziby podmiotu.

Zobacz szkolenia:

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06