Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Jakie nieprawidłowości ujawniane są podczas kontroli akt osobowych?
12 listopada 2012

Podczas większości kontroli PIP sprawdza się sposób prowadzenia przez pracodawcę dokumentacji stosunku pracy. Warto zwrócić uwagę, jakie nieprawidłowości związane z prowadzeniem akt osobowych są przedmiotem wystąpień organów Państwowej Inspekcji Pracy.

Zasady, których należy się trzymać prowadząc akta osobowe, określają przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286 ze zmianami oraz z 2009 r. Dz.U. Nr 115, poz. 971). Zasady te trzeba znać, gdyż ich zlekceważenie może stanowić powód do pociągnięcia osoby odpowiedzialnej do odpowiedzialności za popełnienie wykroczenia przeciwko prawom pracownika.

I tak podstawowym obowiązkiem każdego pracodawcy jest niezwłoczne zaprowadzenie dla każdego pracownika akt osobowych. Chodzi o stworzenie wyodrębnionego zbioru zawierającego wszelkie wymienione w par. 6 ust. 2 przywołanego rozporządzenia dokumenty dotyczące konkretnego pracownika. Niedopuszczalna jest praktyka polegająca na zwlekaniu z zaprowadzeniem akt osobowych do chwili, gdy dokumentów tych, w miarę przebiegu zatrudnienia, zrobi się na tyle dużo, że osoba prowadząca dokumentację personalną uzna za stosowane zaprowadzenie akt osobowych. O znaczeniu obowiązku zaprowadzenia akt osobowych pracownika świadczy fakt, że zgodnie z art. 281 pkt 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zmianami oraz z 2011r. Nr 36, poz. 181) naruszenie tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1000 zł do 30000 zł.

Prowadzenie akt osobowych rządzi się trzema podstawowymi regułami. Zgodnie bowiem z par. 6 ust. 3 rozporządzenia dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane, a każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów. Stąd wystąpienie dotyczące ponumerowania dokumentów znajdujących się w aktach osobowych bądź też sporządzenia aktualnych wykazów dokumentów znajdujących się w poszczególnych częściach akt osobowych należy do najczęściej pojawiających się w następstwie kontroli akt osobowych. Dal jego uniknięcia wystarczy odrobinę systematyczności i dbałość o to, aby każdy dokument zarchiwizowany w aktach osobowych został w momencie jego załączenia do akt odpowiednio oznaczony (numer kolejny części A, B lub C akt osobowych), a jego nazwa znalazła się w wykazie dokumentów znajdujących się w danej części akt osobowych. Równie często stwierdzana nieprawidłowość polega nie usunięciu z akt osobowych w wymaganym prawem terminie odpisu zawiadomienia pracownika o zastosowaniu wobec niego kary porządkowej. Biorąc pod uwagę dość krótki termin uznania kary porządkowej za niebyłą (rok nienagannej pracy) o popełnienie tego błędu nie jest trudno.

Dość często zdarza się, że prowadzone przez pracodawcę akta osobowe nie zawierają dokumentów, które powinny zostać zarchiwizowane w części A. Mowa tutaj o dokumentach przedstawianych przez pracownika w związku z ubieganiem się o zatrudnienie takich jak wypełniony kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie, kopie świadectw pracy z poprzednich miejsc pracy lub innych dokumentów potwierdzających okresy zatrudnienia, dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, wymagane do wykonywania oferowanej pracy, dokumentach stanowiących podstawę do korzystania ze szczególnych uprawnień w zakresie stosunku pracy. Zarchiwizowanie tych dokumentów jest konieczne dla prawidłowego ustalenia uprawnień pracownika wynikających z nawiązanego stosunku pracy. Stwierdzenie takich uchybień prawie zawsze będzie skutkowało wystąpieniem o uzupełnienia akt osobowych konkretnego pracownika o wskazane w wystąpieniu dokumenty.

Analizując treść par. 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden dokument, którego w aktach osobowych bardzo często brakuje. Mowa tutaj o oświadczeniu pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art. 1891 Kodeksu pracy. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 1891 Kodeksu pracy jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, z uprawnień określonych w art. 148 pkt 3, art. 178 § 2, art. 1821 § 1, art. 186 § 1 i 2, art. 1867 § 1 i art. 188 może korzystać jedno z nich. Zatem obowiązek pobrania od pracownika wskazanego oświadczenia dotyczy tylko pracowników, których sytuacja prawna kwalifikuje do korzystania do uprawnień wymienionych w art. 1891 Kodeksu pracy.

Zobacz szkolenia:

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06