
Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Jedną z fundamentalnych zasad rynku wspólnotowego są tzw. swobody przepływu towarów, osób, usług i kapitału. W art. 45 Traktatu zapewnia się bowiem swobodę przepływu pracowników wewnątrz Unii. Obejmuje ona zniesienie wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami Państw Członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy. Swoboda ta (z zastrzeżeniem ograniczeń uzasadnionych względami porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego i zdrowia publicznego) obejmuje prawo do:
- ubiegania się o rzeczywiście oferowane miejsca pracy;
- swobodnego przemieszczania się w tym celu po terytorium Państw Członkowskich;
- przebywania w jednym z Państw Członkowskich w celu podjęcia tam pracy, zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi
i administracyjnymi dotyczącymi zatrudniania pracowników tego Państwa; - pozostawania na terytorium Państwa Członkowskiego po ustaniu zatrudnienia, na określonych przez Komisję warunkach.
Dyrektywa 2014/67/UE
Celem Dyrektywy jest ustanowienie wspólnych ram dla odpowiednich przepisów, środków i mechanizmów kontroli niezbędnych dla sprawniejszego i bardziej jednolitego wdrażania, stosowania i egzekwowania dyrektywy 96/71/WE
w praktyce.
Jednym z instrumentów są wymogi administracyjne państw członkowskich wskazane w art. 9 Dyrektywy, które państwa członkowskie mogą wprowadzić. Należą do nich między innymi:
- złożenie przez usługodawcę prowadzącego działalność w innym państwie członkowskim zwykłego oświadczenia zawierającego istotne informacje niezbędne w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli sytuacji faktycznej w miejscu pracy,
- przechowywanie, udostępnianie lub zachowywanie w okresie delegowania papierowych lub elektronicznych kopii umów o pracę (lub dokumentu równoważnego), kart płac, rozliczeń czasu pracy (wskazujących rozpoczęcie, zakończenie i długość dnia pracy) oraz dowodów wypłaty wynagrodzeń lub kopii dokumentów równoważnych; w dostępnym oraz jasno określonym miejscu na swoim terytorium (miejsce pracy, plac budowy, w sektorze transportu - w baza operacyjna lub pojazd, przy użyciu którego świadczona jest usługa),
- wskazanie osoby do kontaktów z właściwymi organami państwa przyjmującego, w którym świadczone są usługi, oraz do przesyłania
i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień w razie potrzeby - wskazanie osoby do kontaktów, działającej jako przedstawiciel, za którego pośrednictwem odpowiedni partnerzy społeczni mogą, w razie potrzeby, dążyć do nakłonienia usługodawcy do rozpoczęcia rokowań zbiorowych w przyjmującym państwie członkowskim zgodnie z prawem krajowym lub praktyką krajową, w okresie świadczenia usług.
Podsumowując…
W motywie 4 Dyrektywy wyraźnie zaznaczono, iż wszystkie środki wprowadzone niniejszą dyrektywą powinny być uzasadnione i proporcjonalne, tak by nie tworzyć obciążeń administracyjnych i nie ograniczać potencjału przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy, przy jednoczesnej ochronie delegowanych pracowników.
Wydaje się więc, iż ten akt prawny ma więc na celu ułatwienie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE, nie zaś budowanie barier ograniczających swobodny przepływ pracowników.