
Wiadomości
Dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy a prawo do kosztów uzyskania przychodu
13 lutego 2014
TAGI: umowa o pracę
Jak wynika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy ma obowiązek uwzględnienia przysługujących pracownikowi kosztów uzyskania przychodu. Koszty uzyskania zostały określone przez ustawodawcę w formie ryczałtowej i przysługują pracownikowi w każdym miesiącu, w którym uzyskał przychód ze stosunku pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami koszty uzyskania przychodu mogą zostać zastosowane tylko raz w miesiącu.
Ten zapis wywołuje wątpliwość, czy pracodawca, który zatrudnia jednego pracownika na podstawie dwóch równoległych umów o pracę, ma obowiązek stosować koszty uzyskania przychodu tylko raz, czy też powinien koszty zastosować odrębnie dla każdego ze stosunków pracy. Z wyjaśnień Ministerstwa Finansów wynika, że w przypadku zawarcia kilku umów o pracę, każdą z umów należy traktować jako odrębny stosunek zobowiązaniowy, z wszelkimi tego konsekwencjami.
Powyższe oznacza, że pracownikowi z każdego stosunku pracy, niezależnie od tego czy zawarty jest z jednym czy też z wieloma pracodawcami, przysługują odrębne koszty uzyskania przychodów. Warto również podkreślić, że w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie umowy o pracę, przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy płatnik nie jest obowiązany do przestrzegania określonych przez ustawodawcę limitów. Zgodnie bowiem z wolą ustawodawcy obowiązek ograniczenia kosztów uzyskania przychodów do obowiązujących limitów ciąży na pracowniku.
Powyższe oznacza, że pracownikowi z każdego stosunku pracy, niezależnie od tego czy zawarty jest z jednym czy też z wieloma pracodawcami, przysługują odrębne koszty uzyskania przychodów. Warto również podkreślić, że w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie umowy o pracę, przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy płatnik nie jest obowiązany do przestrzegania określonych przez ustawodawcę limitów. Zgodnie bowiem z wolą ustawodawcy obowiązek ograniczenia kosztów uzyskania przychodów do obowiązujących limitów ciąży na pracowniku.
Zobacz także:
- Czy pracodawca odpowiada jako płatnik za przychody uzyskiwane przez pracowników z funduszy PKZP?
- Czy otrzymany przez pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę zwrot kosztów przeniesienia służbowego jest wolny od podatku dochodowego?
- Obowiązki płatnika w przypadku przejęcia pracowników w trybie art. 231 Kodeksu Pracy w trakcie roku podatkowego
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06