Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Delegowanie pracowników w ramach świadczenia usług – czym jest „zagraniczne oddelegowanie”?
11 czerwca 2015
Zgodnie z art. 45 ust. 1 i ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zapewnia się swobodę przepływu pracowników wewnątrz Unii. Obejmuje ona zniesienie wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami Państw Członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy.
Podstawowe przesłanki oddelegowania / pojęcie oddelegowania

W świetle art. 1 ust. 3 Dyrektywy nr 96/71/WE o transgranicznym delegowaniu mówimy w sytuacji, w której przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terytorium Państwa Członkowskiego UE:
 
  • delegują pracowników na własny rachunek i pod swoim kierownictwem na terytorium Państwa Członkowskiego, w ramach umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym a odbiorcą usług, działającym w danym Państwie Członkowskim,
  • delegują pracowników do zakładu albo przedsiębiorstwa należącego do grupy przedsiębiorców na terytorium Państwa Członkowskiego,
  • jako przedsiębiorstwo pracy tymczasowej lub agencja wynajmująca personel wynajmuje pracownika przedsiębiorstwu, prowadzącemu działalność gospodarczą lub działającemu na terytorium Państwa Członkowskiego.
W każdym z trzech wyżej wymienionych przypadków warunkiem jest istnienie stosunku pracy pomiędzy przedsiębiorstwem delegującym a pracownikiem w ciągu okresu delegowania.

Dyrektywa nr 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. nie wyjaśnia jednak samego pojęcia oddelegowania. Z art. 1.1 Dyrektywy wynika jedynie, iż jest to ograniczony okres, w którym pracownik delegowany wykonuje swoją pracę na terytorium innego Państwa Członkowskiego, niż państwa w którym zwyczajowo pracuje.

Oddelegowanie charakteryzuje się więc dwiema podstawowymi cechami:

  • przejściowym charakterem oraz
  • wykonywaniem pracy w innymi Państwie Członkowskim.
Oddelegowanie w dyrektywie wdrożeniowej 2014/67/UE

W dniu 17.06.2014r. weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym z dnia 28 maja 2014 r., która ma być wdrożona do prawodawstw Państw członkowskich do dnia 18 czerwca 2016 r. (art. 23 ust. 1 Dyrektywy).

W art. 4 europejski ustawodawca wskazuje katalog okoliczności, które mogą ułatwić ocenę czy w danej sytuacji mamy do czynienia z faktem delegowania pracownika czy też nie. Parlament Europejski i Rada wskazały na dwie grupy istotnych elementów, a mianowicie:

  • pojęcie przedsiębiorstwa prowadzącego znaczną działalność w danym Państwie Członkowskim oraz
  • tymczasowość wykonywania pracy w innym Państwie Członkowskim.
Prawodawca wspólnotowy podkreśla jednak, iż elementy wskazane w art. 4 Dyrektywy wykorzystywane przez właściwe organy do przeprowadzenia całościowej oceny tego, czy dana sytuacja stanowi rzeczywiste delegowanie, można również uwzględniać w celu określenia, czy dana osoba odpowiada obowiązującej definicji pracownika zgodnie z art. 2 ust. 2 dyrektywy 96/71/WE.

Państwa członkowskie powinny kierować się między innymi faktami dotyczącymi wykonywania pracy, podporządkowania i wynagrodzenia pracownika, niezależnie od tego, w jaki sposób stosunek łączący strony jest określany w porozumieniu między nimi, niezależnie od tego, czy porozumienie to ma formę umowy czy nie.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06