
Obecne regulacje prawne
Warto wspomnieć, iż w dotychczasowym stanie prawnym brak było przepisów dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług na terytorium innego państwa członkowskiego UE. W art. 671 – art. 674 kodeksu pracy spisano normy dotyczące warunków zatrudnienia pracowników skierowanych do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa będącego członkiem Unii Europejskiej.
Podmiot delegujący
W art. 3 ustawy zdefiniowano podmioty, których dotyczy nowa regulacja. Należą do nich:
- pracodawcy mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą posiadające główne miejsce wykonywania takiej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
kierujący tymczasowo pracownika w rozumieniu przepisów państwa członkowskiego, do którego jest delegowany, do pracy na terytorium tego państwa.
Wysłanie obejmuje następujące okoliczności:
- realizację umowy zawartej przez tego pracodawcę z podmiotem prowadzącym działalność na terytorium innego państwa członkowskiego,
- pracę w oddziale lub przedsiębiorstwie należącym do grupy przedsiębiorstw, do której należy ten pracodawca, prowadzącym działalność na terytorium tego państwa członkowskiego,
- funkcjonowanie jako agencja pracy tymczasowej.
Pracownik delegowany
W świetle nowej ustawy jest nim pracownik:
- w rozumieniu przepisów państwa członkowskiego, do którego jest delegowany,
- wykonujący pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- tymczasowo skierowany do pracy na terytorium tego państwa przez pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP.
Powyższe warunki muszą zostać spełnione łącznie. Oznacza to, iż niezależnie od podstawy zatrudnienia w Polsce (umowa o pracę czy też umowa cywilnoprawna) decyzję o tym, czy dana osoba jest pracownikiem delegowanym będą podejmowały właściwe organy państwa przyjmującego.
Kontrola prawidłowości delegowania
Nowa regulacja przewiduje także weryfikację delegowania pracowników na terytorium RP. Zgodnie z art. 14 ustawy dotyczy to sytuacji, gdy zaistnieją wątpliwości, czy dany pracownik może zostać uznany za pracownika delegowanego na terytorium RP. Kontrola dotyczy w szczególności ustalenia:
- czy pracodawca delegujący pracownika na terytorium RP rzeczywiście prowadzi znaczną działalność na terytorium innego państwa członkowskiego inną niż działalność zarządcza lub administracyjna
o charakterze wyłącznie wewnętrznym; - czy pracownik delegowany na terytorium RP wykonuje pracę na tym terytorium tylko tymczasowo.