Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Czy pracowników tymczasowych wliczamy do stanu załogi pracodawcy użytkownika w kontekście obowiązku utworzenia służby bhp?
10 sierpnia 2016
Zatrudniamy 95 pracowników, dlatego też nie ciąży na nas obowiązek utworzenia służby bhp. Zadania tej służby pełni tzw. specjalista spoza zakładu pracy na zasadach art. 237(11) § 2 kodeksu pracy (dalej: KP). W najbliższym czasie zamierzamy jednak zatrudnić paru pracowników tymczasowych, co spowoduje przekroczenie stanu załogi ponad 100 pracowników. Czy w takim przypadku będziemy zobligowani utworzyć służbę bhp?

Problematyce zatrudniania tymczasowego poświęcona została ustawa z dnia 29.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 360) - dalej jako: PracTymU. Cechą charakterystyczną stosunku pracy tymczasowej jest występowanie po stronie zatrudniającej dwóch podmiotów, tj. agencji pracy tymczasowej oraz pracodawcy użytkownika. Rzeczywistym pracodawcą pracownika tymczasowego jest agencja pracy tymczasowej, która zawiera z nim umowę o pracę na czas skierowania go do pracodawcy użytkownika. Ten ostatni wykonuje jedynie pewne obowiązki i korzysta z praw przysługujących pracodawcy, w zakresie niezbędnym do organizowania pracy z udziałem pracownika tymczasowego.

Przypisany agencji pracy tymczasowej status pracodawcy sprawia, że spoczywają na niej obowiązki nałożone na „typowego” pracodawcę, m.in. w zakresie wykonywania zadań służby bhp. Zgodnie z art. art. 23711 § 1 KP, z chwilą zatrudnienia 101-go pracownika na pracodawcy ciąży obowiązek utworzenia służby bhp w formie wyodrębnionej jednostki organizacyjnej zakładu pracy. Dotyczy to każdego pracodawcy, a więc również i agencji pracy tymczasowej. Na poczet 101-osobowego stanu załogi wliczeniu podlegają zarówno pracownicy stacjonarni agencji pracy tymczasowej (stały personel obsługujący agencję), jak i jej pracownicy tymczasowi (oddawani do dyspozycji pracodawców użytkowników).

Agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca użytkownik mogą podzielić pomiędzy siebie niektóre obowiązki z zakresu szeroko pojętej problematyki bhp. Część obowiązków z tego zakresu została przypisana nieodwołalnie pracodawcy użytkownikowi, co sprawia, że nie mogą być one „przerzucone” na agencję pracy tymczasowej. Tego typu obowiązkami są:

  • dostarczenie pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwie roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,
  • zapewnianie napojów i posiłków profilaktycznych,
  • przeprowadzanie szkoleń w zakresie bhp,
  • ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy,
  • przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie o tym ryzyku (zob. art. 9 ust. 2a PracTymU).

Ponadto, pracodawca użytkownik w pisemnym porozumieniu zawartym z agencją pracy tymczasowej może (ale nie musi) przejąć na siebie dodatkowe obowiązki z zakresu bhp, w tym również obowiązek utworzenia służby bhp. Sytuacja taka może mieć zwłaszcza miejsce w przypadku takim, jak przedstawiony w zapytaniu, a zatem wówczas, gdy po zatrudnieniu pracowników tymczasowych stan załogi pracodawcy użytkownika osiągnie poziom co najmniej 101 pracowników. Bez tych uzgodnień pracownicy tymczasowi nie będą wliczani do stanu załogi pracodawcy użytkownika w kontekście obowiązku ustanowienia służby bhp.  

Podobne stanowisko w omawianym zakresie prezentuje Państwowa Inspekcja Pracy (por.: https://www.pip.gov.pl/pl/porady-prawne/pracownicy-tymczasowi/9127,iii-sluzba-bhp.html).
 

 

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06