Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Archiwizacja nieodebranego przez pracownika świadectwa pracy
24 maja 2010

Wydanie świadectwa pracy do podstawowy obowiązek pracodawcy, którego niewykonanie zazwyczaj skutkuje odpowiedzialnością wykroczeniową. Dość często realizacja tego obowiązku jest jednak utrudniona. Powodów takiej sytuacji jest wiele. Zaczynając od zmiany przez pracownika w trakcie zatrudnienia miejsca zamieszkania (o czym zapomniał poinformować pracodawcy), a kończąc na nieobieraniu w terminie przez pracownika przesyłek pocztowych.

Wysłaliśmy pracownikowi, którego był nieobecny w pracy w momencie ustania zatrudnienia (pracownik był niezdolny do pracy z powodu choroby), świadectwo pracy za pośrednictwem listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Przesyłka zawierające świadectwo powróciła do nas z adnotacją, iż pracownik nie podjął listu we terminie. Czy powinnam ponownie wysłać pracownikowi świadectwo aż skutecznie zostanie mu ono doręczone?

W świetle informacji zawartych w pytaniu pracodawca dopełnił ciążących na nim obowiązków. Świadectwo pracy należy wydać bezpośrednio pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej na piśmie, w dniu w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli dokonanie tej czynności we wskazanym jest niemożliwe, bowiem pracownik lub osoba przez niego upoważniona nie stawi się po odbiór świadectwa pracy, świadectwo pracy należy wysłać pracownikowi za pośrednictwem poczty lub doręczyć w inny sposób. Podkreślenia wymaga, że kierując do pracownika przesyłkę zawierającą świadectwo pracy pracodawca jest związany nie adresem zameldowania pracownika, lecz adresem wskazanym przez pracownika jako adres do celów korespondencyjnych. Pracodawca musi dokonać tej czynności niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy. Istotne znaczenie dla oceny wypełnienia przez pracodawcę obowiązków związanych z wydaniem pracownikowi świadectwa pracy ma wykazanie nadania przesyłki we właściwym terminie (a nie jej doręczenia pracownikowi). Z tego wynika, że wystarczające jest wysłanie świadectwa pracy za potwierdzeniem nadania, a zwrotne potwierdzenie odbioru świadectwa pracy nie jest w takim przypadku konieczne. Pracodawca w przedstawionym stanie faktycznym dopełnił ciążących na nim obowiązków – z zachowaniem właściwego terminu stworzył pracownikowi możliwość odebrania świadectwa pracy, natomiast pracownik przez swoją niefrasobliwość świadectwa pracy nie otrzymał. Żaden przepis prawa nie zobowiązuje natomiast pracodawcy do ponowienia bądź wręcz ponawiania do skutku kolejnych prób wydania pracownikowi świadectwa pracy. Dlatego też świadectwo pracy skierowane do pracownika, które nie zostało przez niego podjęte, powinniśmy załączyć do części C akt osobowych, a nie wysyłać po raz kolejny w nadziei, że tym razem pracownik podejmie kierowaną do niego przesyłkę.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06