Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Zmiany w rozporządzeniu określającym sposób prowadzenia akt osobowych
10 sierpnia 2009
W Dzienniku Ustaw nr 115 poz. 971 opublikowano rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Zmiany dotyczą zakresu dokumentacji, która powinna być przechowywana w części B akt osobowych oraz kształtu kwestionariusza osobowego przeznaczonego dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie.

Jeśli chodzi o zmiany w zakresie dokumentów przechowywanych w części B to rozporządzenie z 10 lipca 2009r. do katalogu tych dokumentów dodaje dokumenty dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy. Zmianie ulegała również treść ppkt c i h par. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.

Zgodnie z nowym brzmieniem w aktach osobowych powinniśmy przechowywać:

  • oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art. 1891  Kodeksu pracy.
  • pisma dotyczące udzielenia pracownikowi dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu wychowawczego oraz urlopu bezpłatnego.
Zmiany te są konsekwencją zmian w zakresie uprawnień rodzicielskich wprowadzonych ustawą o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw z dnia 6 grudnia 2008 r., które w znacznej mierze zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2010r.

Zmiana kwestionariusza osobowego przeznaczonego dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie wynika z lutowej zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, bowiem polega na usunięciu z kwestionariusza kandydackiego oświadczenia osoby ubiegającej się o zatrudnienie w przedmiocie ewentualnego pozostawania w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy (dotychczasowy pkt 10 wzoru kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie). W ślad za zmianą treści kwestionariusza osobowego rozporządzenie likwiduje również obowiązek przechowywania w aktach osobowych kopii zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu pracownika, uprzednio zarejestrowanego jako osoba bezrobotna.
 

pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06