
Od 1 styczni 2003 r. osoby objęte ubezpieczeniami rentowymi, który uległ wypadkowi w drodze do lub z pracy, objęty jest ochroną z ubezpieczenia chorobowego i rentowego. W myśl art. 57b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz. U. z 2009 r., poz. 153, poz. 1227 ze zm.) za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Za wypadek uznaje się także zdarzenie, które nastąpiło w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.
Za drogę do pracy lub z pracy uważa się drogę:
- z domu do pracy lub z pracy do domu,
- do miejsca lub z miejsca innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenie rentowego,
- do miejsca lub z miejsca zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych,
- do miejsca lub z miejsca zwykłego spożywania posiłków,
- do miejsca lub z miejsca odbywania nauki lub studiów.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy – w odniesieniu do pracowników – dokonują pracodawcy. Natomiast w odniesieniu do pozostałych grup ubezpieczonych ustaleń tych dokonują podmioty wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do sporządzania karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy w stosunku do:
- osób prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności,
- osób wykonujących działalność twórczą lub artystyczną.
Zasady kwalifikacji zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. Nr 237, poz. 2015).
Zobacz szkolenia: