
Wielość organizacji związkowych działających w jednej firmie utrudnia z pewnością prowadzenie negocjacji ze stroną związkową. U pracodawcy, u którego działa więcej niż jedna organizacja związkowa, procedura modyfikowania prawa wewnątrzzakładowego jest dość złożona.
Zgodnie z art. 30 ust 5 ustawy o związkach zawodowych, jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminów nagród i premiowania, regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, planu urlopów lub regulaminu pracy, okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 129 § 2 i w art. 135 § 2 i 3 Kodeksu pracy, wykazu prac, o którym mowa w art. 1517 § 4 Kodeksu pracy lub indywidualnego rozkładu czasu pracy, o którym mowa w art. 8 ust. 2-4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. nr 92, poz. 879, z późn. zm.) organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy, nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych.
Katalog aktów prawa wewnątrzzakładowego
Z przywołanego przepisu wynika, iż wspólnie uzgodnione stanowisko organizacji związkowych odnosi się do ustalania następujących aktów prawa zakładowego:
- Regulamin wynagradzania,
- Regulamin nagród i premiowania,
- Regulamin Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych,
- Tworzenie bądź odstąpienie od tworzenia planu urlopów,
- Regulamin pracy,
- Wprowadzenie 6-miesięcznego okresu rozliczeniowego w rolnictwie i hodowli, a także przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób,
- Zastosowanie 3-miesięcznego (równoważne normy czasu pracy) lub 4 miesięcznego (prace uzależnione od pory roku lub warunków atmosferycznych) okresu rozliczeniowego,
- Wprowadzenie indywidualnego rozkładu czasu pracy dla kierowców,
- Opracowanie wykazu prac, o którym mowa w art. 1517 § 4 Kodeksu pracy.
…zakładowe organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy
Uczestnikami procesu wdrażania lub modyfikacji aktów prawa wewnątrzzakładowego są: zakładowe organizacje związkowe oraz pracodawca. Oznacza to, iż aktywne powinny być wszystkie organizacje związkowe (reprezentacja międzyzwiązkowa), co najmniej organizacje reprezentatywne
w zakładzie pracy. Definicji należy szukać w art. 241
Wspólnie uzgodnione stanowisko
Z omawianej regulacji wynika, iż współdziałanie między organizacjami związkowymi funkcjonującymi w zakładzie pracy polega na sporządzeniu wspólnie uzgodnionego stanowiska. W wyroku z 19.01.2012 r. (sygn. akt I PK 83/11, LEX nr 1129307) Sąd Najwyższy wskazał, iż użyte w art. 30 ust. 5 ustawy z 1991 r. o związkach zawodowych sformułowanie "wspólnie uzgodnione stanowisko" oznacza, iż chodzi w nim o zgodne stanowisko ustalone uprzednio przez przedstawicieli wszystkich zakładowych organizacji związkowych albo przynajmniej organizacji reprezentatywnych, tożsame co do treści i zawarte w jednym piśmie adresowanym do pracodawcy, a nie o stanowiska odrębnie i samodzielnie zajęte przez poszczególne organizacje związkowe. Pracodawca musi mieć bowiem pewność co do stosunku poszczególnych organizacji związkowych do prezentowanych im do uzgodnienia regulacji zakładowego prawa pracy.
Decyzja pracodawcy
Po okresie trwającym 30 dni i braku wspólnie uzgodnionego stanowiska organizacji związkowych, pracodawca ma prawo podjąć decyzje w sprawie objętej procedurą z art. 30 ust. 5 ustawy. W sytuacji jednak, w której wpływają odrębne stanowiska organizacji związkowych, pracodawca może wdrożyć nowe regulacje dopiero po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. Nie są one dla pracodawcy wiążące, pracodawca jednak powinien kierować się obiektywną oceną stanowisk poszczególnych organizacji związkowych.
Aktualna promocja: