Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
W systemie weekendowym nie można pracować „w tygodniu”!
12 września 2011
TAGI: czas pracy

System weekendowy jest bardzo szczególnym systemem czasu pracy, ponieważ jego wprowadzenie może nastąpić wyłącznie na wniosek pracownik. System ten jednak daje szansę pracodawcom, u których praca odbywa się przez 7 dni w tygodniu, na uzupełnienie kadr w dni zwyczajowo wolne od pracy.

Zgodnie z art. 144 Kodeksu pracy na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. W takim systemie jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

W tym systemie czasu pracy ustawodawca wskazuje dni, w które rozkład czasu pracy pracownika może przewidywać wykonywanie przez niego pracy. W konsekwencji niedopuszczalne jest wykonywanie w tym systemie czasu pracy pracy w poniedziałki, wtorki, środy i czwartki (chyba że któryś z wymienionych dni będzie akurat świętem).

Biorąc pod uwagę fakt, że taki sposób organizacji pracy może być niedogodny dla pracownika art. 150 § 3 Kodeksu pracy stanowi, iż zastosowanie systemu weekendowego następuje w oparciu o umowę o pracę. A zatem jest to jeden z warunków zatrudnienia objęty treścią zawieranej przez strony umowy o pracę. W tej sytuacji odstąpienie od stosowania systemu weekendowego wymaga zmiany treści umowy o pracę, a więc zastosowania wobec pracownika wypowiedzenia lub porozumienia zmieniającego.

Należy podkreślić, że niedopuszczalność wykonywania przez pracownika zatrudnionego w systemie weekendowym pracy w poniedziałki, wtorki, środy i czwartki dotyczy również powierzenia pracownikowi pracy w godzinach nadliczbowych. Jak wynika ze stanowiska Głównego Inspektoratu Pracy z dnia 17 listopada 2010 r. sygn. GPP-459-4560-75-1/10/PE/RP, publik LexPolonica nr 2549304) „pracownika, wobec którego stosowany jest tzw. „weekendowo-świąteczny system czasu pracy” można zatrudniać jedynie w ściśle określonych wskazanych przez ustawodawcę dniach. Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 144 kodeksu pracy pracownik ten może świadczyć pracę wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta” W konsekwencji, zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy, w systemie weekendowym „praca w godzinach nadliczbowych może wystąpić jedynie w dniach wskazanych w art. 144 Kodeksu pracy”, a więc w piątki, soboty, niedziele lub święta.

pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06