
Wiadomości
Umowy na czas określony w świetle projektu zmian w Kodeksie pracy
1 czerwca 2015
W Sejmie trwają prace legislacyjne związane z aktualizacją polskiego kodeksu pracy w tym zakresie (druk sejmowy nr 3321). Pojawiają się liczne pytania… Jakie limity będą obowiązywały? Jakie wyjątki od limitowania dopuszcza ustawodawca? Czy i jakie będą sankcje za naruszenie przepisów? Jakie mogą wystąpić inne konsekwencje związane z nadużyciem w obszarze umów na czas określony?
Przyczyny modyfikacji prawa polskiego
Procedowana legislacja ma u swojego podłoża dwa podstawowe czynniki: wezwanie do usunięcia uchybienia nr 2013/4161 (pismo Komisji Europejskiej z października 2013 r.) oraz wyrok ETS z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie C-38/13 Nierodzik. W swoim wezwaniu Komisja Europejska zarzuciła Polsce trzy podstawowe uchybienia:
Procedowana legislacja ma u swojego podłoża dwa podstawowe czynniki: wezwanie do usunięcia uchybienia nr 2013/4161 (pismo Komisji Europejskiej z października 2013 r.) oraz wyrok ETS z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie C-38/13 Nierodzik. W swoim wezwaniu Komisja Europejska zarzuciła Polsce trzy podstawowe uchybienia:
- różnicę między długością okresu wypowiedzenia umów zawieranych na czas określony a długością okresu wypowiedzenia umów na czas nieokreślony w wypadku umów obejmujących podobny okres jako mniej korzystne traktowanie pracowników zatrudnionych na czas określony bez obiektywnego uzasadnienia;
- ustalenie zbyt krótkiego okresu, który musi upłynąć między dwiema umowami na czas określony, aby nie były uważane za "następujące po sobie";
- niewystarczające określenie przez prawo pojęcia "zadania realizowane cyklicznie", umożliwiające zawieranie kolejnych umów na czas określony.
Proponowane limity
W świetle powołanego projektu rządowego ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech. Warto dodać, iż – podobnie jak w obecnym stanie prawnym – limit ten obejmuje również tzw. aneksy wydłużające umowę o pracę.
Odstępstwa dopuszczające wieloletnie zatrudnienie
Zgodnie z proponowaną treścią art. 25 § 4 kodeksu limitów nie stosuje się do umów o pracę zawartych na czas określony:
W świetle powołanego projektu rządowego ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech. Warto dodać, iż – podobnie jak w obecnym stanie prawnym – limit ten obejmuje również tzw. aneksy wydłużające umowę o pracę.
Odstępstwa dopuszczające wieloletnie zatrudnienie
Zgodnie z proponowaną treścią art. 25 § 4 kodeksu limitów nie stosuje się do umów o pracę zawartych na czas określony:
- w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
- w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
- gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie
– jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego zapotrzebowania o charakterze okresowym i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.
Sankcje za naruszenie przepisów
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż w proponowanej nowelizacji kodeksu pracy ustawodawca modyfikuje również katalog wykroczeń. Zgodnie bowiem z treścią art. 1 pkt 17) projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw w art. 281 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: „1a) nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, w formie pisemnej lub elektronicznej, o zawarciu umowy o pracę, o której mowa w art. 251 § 4 pkt 4, wraz ze wskazaniem przyczyn zawarcia takiej umowy, w terminie 5 dni roboczych od dnia jej zawarcia”.
Inne konsekwencje
W omawianym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw prawodawca poszerza także uprawnienia „sądowe” inspektorów pracy. W świetle bowiem art. 2 proponowanego projektu inspektorzy pracy będą mogli wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych sprawach w każdym jego stadium w sprawach o:
Sankcje za naruszenie przepisów
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż w proponowanej nowelizacji kodeksu pracy ustawodawca modyfikuje również katalog wykroczeń. Zgodnie bowiem z treścią art. 1 pkt 17) projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw w art. 281 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: „1a) nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, w formie pisemnej lub elektronicznej, o zawarciu umowy o pracę, o której mowa w art. 251 § 4 pkt 4, wraz ze wskazaniem przyczyn zawarcia takiej umowy, w terminie 5 dni roboczych od dnia jej zawarcia”.
Inne konsekwencje
W omawianym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw prawodawca poszerza także uprawnienia „sądowe” inspektorów pracy. W świetle bowiem art. 2 proponowanego projektu inspektorzy pracy będą mogli wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych sprawach w każdym jego stadium w sprawach o:
- ustalenie istnienia stosunku pracy oraz
- ustalenie, że w związku z niespełnieniem przesłanek określonych w art. 251 § 4 Kodeksu pracy została zawarta umowa o pracę na czas nieokreślony (proponowany art. 631 kpc).
Zobacz także:
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06