Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Skutki nieokreślenia w umowie rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika
27 lipca 2016
Rodzaj pracy jest jednym z najważniejszych składników umowy o pracę. Jego brak skutkować może nieważnością całej czynności prawnej.

Treść umowy o pracę

Przepis art. 29 § 1 k.p. wskazuje elementy umowy o pracę. Wynika z niego, iż umowa o pracę powinna określać: strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy.

Wyliczenie zawarte w przepisie ma charakter ogólny i dotyczy wszystkich umów, bez względu na ich rodzaj oraz czas trwania.

Nie należy wszystkich wskazanych w art. 29 § 1 k.p. elementów utożsamiać ze składnikami koniecznymi umowy o pracę (zw. essentialia negotii umowy o pracę), bez których określenia nie dojdzie do zawarcia umowy. Przepis obejmuje zarówno elementy stanowiące konieczną treść umowy o pracę, jak i elementy dyspozytywne. Na podstawie analizy art. 29 § 1 k.p. w zw. z art. 22 k.p. przyjmuje się, iż na konieczną treść umowy o pracę składają się: rodzaj pracy oraz wynagrodzenie pracownika.

Rodzaj pracy

Rodzaj pracy może zostać określony w umowie o pracę poprzez wskazanie konkretnego stanowiska, funkcji, zawodu, specjalności, opis pracy, jej charakteru lub czynności, które mają być wykonywane przez pracownika . Powinien on zostać sformułowany w sposób na tyle konkretny, by nie wzbudzał wątpliwości w przedmiocie powinności pracownika.

Określony w umowie rodzaj pracy może zostać doprecyzowany poprzez zakres obowiązków. Jednak, mimo że art. 94 pkt 1 k.p. nakazuje pracodawcy zaznajamiać pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków i sposobem wykonania pracy, pracodawca nie ma obowiązku sporządzania zakresu obowiązków. Doprecyzowanie zakresu obowiązków może nastąpić również za pośrednictwem układu zbiorowego pracy, regulaminu pracy, innych aktów prawa wewnątrzzakładowego. Celem tych aktów prawa jest bowiem ustalenie w sposób jednolity dla wszystkich pracowników warunków pracy i jej organizacji.

Brak określenia w umowie o pracę rodzaju pracy

Jak wskazano powyżej, rodzaj pracy stanowi element konieczny umowy o pracę. Brak w umowie o pracę postanowienia określającego rodzaj pracy ma ten skutek, iż należy uznać, że do zawarcia umowy nie doszło.

W pewnych przypadkach, gdy w umowie o pracę nie zawarto postanowienia określającego rodzaj pracy, o rodzaju pracy można wnioskować na podstawie całokształtu okoliczności, np. kwalifikacji i wykształcenia pracownika, przedmiotu działalności pracodawcy, wykonywanych przez pracownika czynności. Jeżeli o rodzaju pracy nie da się wnioskować na podstawie okoliczności towarzyszących, umowa o pracę nie została zawarta.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06